Doktorandtjänst inom lättkonstruktioner

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Ämnet lättkonstruktioner handlar om principer som åstadkommer hög mekanisk prestanda och andra önskade egenskaper till låg vikt genom utveckling, användning och optimering av effektiva kombinationer av material och strukturella lösningar. Detta kan göras både i nano-, mikro och makroskala och tillämpas både inom materialteknik och i avancerade strukturer som t ex flygplan och andra tekniska system. Sparad vikt kan omsättas till att uppnå ökad prestanda eller minskad energiförbrukning. Utnyttjande av blandade material skapar många möjligheter men väcker samtidigt frågor kring underhåll, reparerbarhet och återvinning som också måste vägas in utifrån livscykelperspektiv.
Vi söker nu ytterligare en intresserad, kvalificerad och hängiven person som doktorand till vår forskargrupp.

Publiceringsdatum
2012-09-16

Arbetsuppgifter
Kompositmaterial erbjuder unika möjligheter att uppnå hög hållfasthet, styvhet och andra önskade egenskaper, till låg vikt och volym. Kolfiberarmerade polymerer (CFRP) introduceras för närvarande i stor skala inom civil flygplanstillverkning, vilket ställer höga krav på snabbare och mer kostnadseffektiva produktionsmetoder. Många av utmaningarna härrör från skillnader i mekaniska egenskaper mellan CFRP och metaller som aluminium, titan och stål-baserade legeringar. En del av dessa är förknippade med fogning av olika material men det finns också utmaningar som är mer renodlat förknippade med skillnader i termisk utvidgning mellan materialen.

Den termiska utvidgningen skiljer sig väsentligt mellan CFRP och typiska metaller, vilket medför konsekvenser både i konstruktion, tillverkning och användning av produkter innehållande sammansatta material. Den termiska utvidgningen hos CFRP kan dock styras, på motsvarande sätt som deras styvhet och hållfasthet, och den kan därmed anpassas till andra material eller optimeras för särskilda ändamål.

Det huvudsakliga målet med doktorandprojektet är att studera och modelera termisk utvidgning i enskilda eller sammansatta material där minst ett av materialen är anisotropt. En väsentlig del av arbetet ska utföras i samarbete med flygindustrin, inom ramarna för ett antal samarbetsprojekt, och arbetet förväntas resultera i utvecklig av framtida produktionsmetoder. Arbetet spänner över analys, datorsimulering och praktiska provning. Doktorandstudier på KTH varar nominellt i 4 år, varav motsvarande ett års arbete utgörs av kurser.

Kvalifikationer
Sökande skall ha civilingenjörsexamen eller en examen på mastersnivå i teknisk mekanik, farkostteknik, teknisk fysik eller motsvarande. Grundläggande kunskaper i hållfasthetslära och materiallära är ett krav och en fördjupning i strukturmekanik och kompositmaterial är ett plus. Den sökande skall vara starkt motiverad för vetenskaplig forskning och skall ha mycket god analytisk och problemlösningsförmåga samt intresse och nyfikenhet för olika mekaniska principer. Praktisk erfarenhet från tillverkning och experiment arbete med material är också en tillgång.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Lönen följer KTHs riktlinjer för doktorander.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan ska innehålla följande:
1.Obligatoriskt försättsblad, laddas ned från Klicka på denna länk för att göra din ansökan
2.CV,max 2 sidor
3.Personligt brev, max 1 sida
4. Kursbevis och diplom
Dokumenten bifogas som pdf eller word-filer. Skriv referensnummer S-2012-0861 i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0861
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Magnus Burman, +46 8 (0)70 5496450, mburman@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1341288

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: