Doktorand inom hydrobatics

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm, Solna eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.




Publiceringsdatum
2017-06-22

Dina arbetsuppgifter
Fokus ligger på tre områden: Havsbaserad produktion, samhällsskydd och miljöövervakning Inklusive utforskning av outforskade marina miljöer.

SMaRC kommer att utveckla teknik för ökad autonomi och uthållighet av marina robotar (typiskt betecknas dessa som AUV eller ROV) för att minska beroendet av stödfartyg och därigenom drastiskt minska de operationella kostnaderna.

SMaRC samlar forskare, specialister och slutanvändare från KTH, FOI, SAAB, MMT, Stockholms universitet och Göteborgs universitet. KTH, Saab och Svenska Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) kommer att ansvara för de flesta av den tekniska utvecklingen. Inom SMaRC tillhör du ett tvärvetenskapligt forskarteam där du kommer att samarbeta med andra post-doks och doktorander från områden som robotik, undervattenskommunikation, elektrokemi, marin ekologi samt biologi och polarforskning. Det kommer att finnas möjligheter för regelbundna resor till konferenser, workshops och havsförsök i realistiska förhållanden (t.ex. Östersjön, Svenska västkusten, Svalbard och Antarktis).

Förmågan att docka och precisionsmanövrera är avgörande för att utöka räckvidden samt den operativa uthålligheten och förmågan hos dagens maritima undervattensrobotar. Detta projekt syftar till att utveckla en simuleringsmodell i Matlab/ Simulink för att simulera avancerade manövrar och operationella scenarios. Arbetet innebär utveckling av metoder för snabba och effektiva simuleringar av 360 graders manövrar i 6 frihetsgrader, samt syntetisering av elektroniska, mekaniska och hydromekaniska aspekter i modelleringen. Simulatormiljön kommer experimentellt verifieras vilket innebär att en del av arbetet kommer att omfatta utveckling av experimentella plattformar och utförande av experiment. Arbetet innebär analys av olika tekniska koncept och kontrollstrategier för AUV'er, liksom att samarbeta med andra doktorander inom SMaRC-konsortiet i gemensamma experiment. Kandidaten kommer att arbeta under överinseende av Ivan Stenius. (https://www.kth.se/profile/stenius).

Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för det speciella projektet. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande. Den sökande ska ha ett stort intresse för forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper. Meriter för denna position är examensarbeten inom simulering och modellering av undervattensfarkoster (eller liknande), goda kunskaper i Matlab och Simulink, goda kunskaper i programmering samt goda kunskaper inom hydrodynamik/aerodynamik. Ytterligare förtjänster är goda kunskaper i svenska språket (muntligt och skriftligt).

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format:

- Ifyllt försättsblad https://dl.dropboxusercontent.com/u/6615186/CoversheetPhD.doc
- CV
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Eventuella rekommendationsbrev

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-07-30
Ange följande referens när du ansöker: S-2017-1160
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ivan Stenius, Biträdande lektor 070-288 82 63, stenius@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm

Kontorsadress
Teknikringen 8, plan 5

Jobbnummer
3572426

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap: