Doktorand inom aeroelasticitet i turbomaskiner

Kungliga Tekniska Högskolan / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.



Projektbeskrivning

Forskarutbildningsämne:Energiteknik

Moderna flygmotorer med hög prestanda har högt lastade komponenter, både mekaniskt och aerodynamiskt.

Aerodynamiskt inducerade skovelvibrationer är en utmaning i nykonstruktion såväl som i drift och att bemästra detta ger möjlighet för konstruktioner med bättre verkningsgrad och lättare komponenter. I drift ger vibrationer som uppkommer ofta upphov till stora kostnader i underhåll och ibland leder till tillgänglighetsproblem som påverkar användarna. I värsta fall kan även säkerheten ifrågasättas, med flygbegränsningar som följd. Projektet har som mål att fördjupa förståelse for de fysikaliska fenomen som orsakar skadliga skovelvibrationer i flygplansmotorer samt att förbättra nuvarande designverktyg som används för prediktering och analys av dessa vibrationer. Området utvecklas fort med mer avancerade möjligheter tillgängliga i simuleringsverktygen, dock finns områden där verktygen är osäkra eller oprövade. I projektet ligger fokus på ett av sådana områden; nämligen fladder i separerad strömning där projektet genererar detaljerade mätdata genom vindtunnelexperiment för validering av CFD beräkning.

Turbomaskinklustret på Institutionen för Energiteknik där detta projekt faller in under är en väl etablerad forskargrupp med mångårig erfarenhet av både EU-projekt, nationell programforskning och uppdragsforskning i samarbete med svensk och internationell industri och akademi. Forskningen är tillämpad och involverar ofta någon experimentrigg på avdelningen såsom också i detta projekt. Detta forskningsprojekt ingår i det Nationella Flygforskningsprogrammet (NFFP7) med finansiering från Vinnova. Rapportering sker mot partnerföretag och vidare mot NFFP7 (Vinnova).

Vi erbjuder

- Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över.
- En obligatorisk inviduell studieplan för att stötta din utveckling inom ditt intresseområde.
- En arbetsplats med https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932 och månadslön enligt https://intra.kth.se/anstallning/anstallningsvillkor/lon/doktorandstegen-1.572915
- Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
- Arbete och studier i Stockholm, en av Europas snabbast växande huvudstäder som samtidigt har närhet till naturen och havet.

Behörighet för antagning

För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:

- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
- goda kunskaper aerodynamik och aeromekanik relaterat till turbomaskiner, demonstrerade genom utbildningsrelevanta program/kurser och/eller arbetslivserfarenhet.

Urval

För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbete. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:

- självständigt driva sitt arbete framåt,
- kunna samarbeta med andra,
- ha ett professionellt förhållningssätt och
- analysera och arbeta med komplexa frågor.

Meriterande är: erfarenheter inom experimentell prövning och design av experiment.

Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Målexamen: Doktorsexamen

Information om antagning och anställning

Endast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)

Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på https://www.dr.kth.se/.

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Ansökan ska ha följande innehåll

- CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
- Betygsavskrift, kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten

Publiceringsdatum
2019-12-05

Övrig information
Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "M-2019-2577".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungliga Tekniska Högskolan (org.nr 202100-3054)

Arbetsplats
Kungliga Tekniska högskolan

Jobbnummer
4987348

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan: