Doktorand i trafiksimulering, estimering och styrning av fordons

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad / Logistikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla logistikjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad i Stockholm, Haninge eller i hela Sverige

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar både teknik, humaniora och samhällsvetenskap.

Publiceringsdatum
2012-11-18

Arbetsuppgifter
Projektbeskrivning

Den växande världsekonomin är starkt kopplat till en stadigt ökande efterfrågan för transporter och en därpå följande ökning av energikonsumtion och utsläpp. Transportsystemet har bidragit med en stor del av ökningen i oljekonsumtionen de senaste decennierna, och ökningen förväntas fortsätta. Därför har hela transportsektorn, och i synnerhet vägtransporter, pekats ut at Europeiska Unionen som ett fokusområde där ytterligare miljö- och effektivitetsförbättringar är kritiska för en hållbar framtid.

Den snabba utvecklingen av informations- och kommunikationsteknik (ICT) utgör en utmärkt möjlighet att angripa dessa problem genom nydanande integrerade intelligenta transportsystemlösningar (ITS). Fordonståg ("platooning") och styrning av fordonsparker är ett aktivt forskningsområde som har tilldragit sig starkt intresse från transportintressenter, särskilt producenter och ägare av fraktfordonsparker. Mycket forskning har ägnats åt fordons- och reglerteknik som låter fordonståg operera på vanliga allmänna motorvägar med avsevärda vinster för miljö, säkerhet och bekvämlighet, men det är också viktigt att integrera fordonstågsdriften med realtidsinformation om trafik och fordon. I Sverige har stora tillverkare/ägare av fordonsparker, till exempel Scania AB, startat gemensamma forskningssatsningar med forskningsinstitutioner, till exempel KTH, för att utveckla styrningsstrategier för fordonståg och avancerad fordonsteknik.

Avdelningen för Trafik och Logistik vid KTH avser att anställa en ny doktorand som kommer att arbeta i det projekt kring fordonstågsstyrning och hantering som organiseras tillsammans med Scania AB och avdelningen för Reglerteknik, KTH. Projektet består av två delar, och doktoranden kommer att vara involverad i båda delar; i takt med att projektet framskrider kan mer fokus läggas på den ena eller den andra delen beroende på doktorandens intressen och projektets behov. Den första delen är att utveckla metoder för realtidsestimering och prediktering av trafikförhållanden på motorvägar, som sedan ska integreras i styrningen av fordonstågen. I detta ingår att smälta samman olika datakällor, däribland stationära radarsensorer och GPS-sensorer installerade i lastbilar och andra fordon. Den andra delen är att beakta hur fordonsflottor påverkar övrig trafik och att utveckla kontrollstrategier för sådana blandade trafikförhållanden. I detta ingår att utveckla och integrera en modell för fordonstågen i en trafiksimuleringsmodell.

Kvalifikationer
Behörighet och utvärderingskriterier

Studenten bör ha en civilingenjörsexamen eller motsvarande, med fördel inriktad mot datavetenskap, teknisk fysik, elektroteknik eller liknande som kan ge goda analytiska och beräkningsmässiga färdigheter. Goda kunskaper i statistik, maskinlärning, styrteori och/eller datorsimulering är meriterande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Startdatum enligt överenskommelse., upphör: Två års doktorandstudier på heltid.

Ersättning
Lönesättningen följer KTHs direktiv

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-12-17
Ansökningar tas emot elektroniskt till registrator.tsc@abe.kth.se senast 17 december 2012. Ämnesfältet i e-posten ska innehålla referensnumret A-2012-0667.
Ange följande referens när du ansöker: A-2012-0667
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator.tsc@abe.kth.se

Kontakt
Haris Koutsopoulos, 08-790 97 46, harilaos.koutsopoulos@abe.kth.se
Xiaoliang Ma, 08- 790 84 26, xiaoliang.ma@abe.kth.se
Erik Jenelius, 08-790 80 32, erik.jenelius@abe.kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1394918

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Arkitektur och samhällsbyggnad: