Doktorand i strukturdämpning av kompressorblad

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2012-06-10

Arbetsuppgifter
Detta doktorandprojekt är en del av projektet TurboVib-II (COMP II), finansierad av forskningsprogram inom Turbokraft, med stöd från Siemens, Volvo Aero och Svenska Energimyndigheten. Din uppgift blir att effektivt modellera och simulera system av kompressorblad som ger högre dämpning genom användning av underplattforms- friktionsdämpare, intern dämpning i bladhöljen och på kontaktytor samt undersöka innovativa lösningar. Du kommer att validera dina modeller och simuleringar genom experiment samt optimera friktionsdämpningssystem för att minimera bladvibrationerna och därmed öka livslängden för kompressorbladen

Kvalifikationer
Sökande bör vara civilingenjör inom Teknisk fysik, Farkostteknik, Maskinteknik eller ha motsvarande kompetens. Sökande bör vara starkt motiverad att bedriva forskning inom strukturdämpning av kompressorblad, ha god samarbets- och kommunikationsförmåga samt förmåga till självständigt arbete och kritisk analys. Arbetet kräver goda kunskaper i engelska såväl muntligt som skriftligt.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde:Enligt överenskommelse, upphör: Doktorandtjänsten är en femårig tidsbegränsad tjänst.

Ersättning
Lönen följer doktorandstegen på KTH.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-08-03
ansökan endast per e-post, bifoga din CV som bilaga. Ange referensnummer i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0596
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Leif Kari, +46 8 790 7974, leifk@kth.se
Ines Lopez Arteaga, Gäst professor, MWL, +46 8 790 79 75, inesla@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1268153

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: