Doktorand i Strömningsmekanik: Design av framtidens miljövänliga

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Matematikerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla matematikerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Linné FLOW Centre (www.flow.kth.se) bedriver forskning i grundläggande strömningsmekanik på KTH och är ett av tjugo excellenscentra som valdes ut av Vetenskapsrådet (VR) år 2006. Centret har en vision att vara en internationellt ledande forskningsmiljö för grundläggande strömningsmekanik där innovativ forskning skapas och framtida forskningsledare utvecklas.

Publiceringsdatum
2011-04-10

Arbetsuppgifter
Design av framtidens miljövänliga flygplan
När luften strömmar över en vinge bildas snabbt virvlar och kaotiska luftströmmar, vilket betyder att turbulens bildas. Detta orsakar en kraftig ökning av luftmotståndet, vilket betyder att bränsleåtgången ökar. Detta i sin tur innebär ökade utsläpp av växthusgaser. Luftmotståndet, och därmed utsläppen av växthusgaser, minskar om turbulens kan und-vikas och en laminär luftström kan upprätthållas. Detta har resulterat i ökat intresse för så kallad laminär flygplansdesign. Eftersom övergången mellan laminär och turbulent strömning ofta orsakas av småskaliga störningar, är målet att dämpa tillväxten av dessa störningar. För att bättre kunna prognostisera övergången mellan laminär och turbulent strömning, och därmed flygplanets effektivitet, behövs en bättre förståelse av hur dessa störningar bildas och växer till över en flygplansvinge.
Målet med detta projekt är att använda avancerade numeriska simuleringsverktyg för att undersöka och förstå övergångsprocessen mellan laminär och turbulent strömning, liksom den initiala delen av den turbulenta strömningen över en flygplansvinge. På grund av den inneboende ickelinjariteten i de grundläggande ekvationerna, krävs högupplösta numeriska simuleringar, med uppemot 10-tals miljarder frihetsgrader, för att studera transition och turbulens. Speciellt i områden riktigt nära vingen. För att möjliggöra sådana studier, krävs att parallella algoritmer (MPI/OpenMP) används på superdatorsystem (t.ex. KTH:s Lindgren-kluster med 36000 processorkärnor, eller ännu större system internationellt). KTH Mekanik är mycket aktivt inom storskaliga simuleringar av turbulens.
Det här projektet är kopplat till forskningsaktiviteter i ett större europeiskt projekt (vilket inkluderar flera stora europeiska universitet, flygplanstillverkare och forskningsinstitut inom aerodynamik), vars mål är att förbättra designmetoder för tillämpning i mer miljövänliga flyg i framtiden. Tillika kommer en direktkontakt att upprätthållas med SeRC (Swedish e-Science Research Centre). Därför kommer projektet att innebära ett brett samarbete dels med olika aktörer men dels också med andra doktorander och postdoktorer.

Kvalifikationer
Sökande ska ha en Masterexamen inom ett för ämnet relevant område, t.ex. Mekanik, Fysik, Flygteknik, Numerisk Analys, Tillämpad Matematik, eller om möjligt, Strömningsmekanik. Gedigen kunskap och/eller intresse av storskaliga numeriska beräkningar och parallelldatorer är ett plus. Den sökande ska ha god kunskap i både skriftlig och muntlig engelska.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse, upphör: Beroende på kvalifikationer, en doktorandsanställning i enlighet med KTHs regelverk, eller en anställning med utbildningsbidrag för doktoranden de första två åren, därefter doktorandanställning i enlighet med regelverket för KTH.

Ersättning
Lön: enligt avtal för doktorander

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-05-01
Skriv referensnummer S-2011-0263 i ämnesraden!
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF format:
1. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier med en angivelse av vilken av tjänsterna som är av störst intresse (pdf)
2. Curriculum vitae (pdf)
3. Betygsavskrift från högskola/universitet (pdf)
4. Kontaktinformation till personer som kan ge referenser (pdf)
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0263
Ansökan kan skickas till e-postadress: carolina@mech.kth.se
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Ardeshir Hanifi, 08-790 8482, ardeshir.hanifi@foi.se
Philip Schlatter, 08-790 7176, pschlatt@mech.kth.se
Dan Henningson, 08-790 9004, henning@mech.kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
900235

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: