Doktorand i pedagogik

Malmö högskola / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö högskola i Malmö

Pedagogik är ett brett forskningsfält som inbegriper utbildning, och lärande och hur dessa relaterar till och formas av de institutionella, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala sammanhang i vilka de ingår. Forskarutbildningsämnet i pedagogik vid Malmö högskola grundas i en samhällelig kontext som fokuserar fostrans-, undervisnings- och bildningsprocesser i såväl förskola, skola, högskola och vuxenutbildning som i icke-institutionaliserade kontexter. Kunskapsbildning och meningsskapande i vardagsliv och utbildning ses som relationella och sammanvävda processer. Pedagogikämnet vid Malmö högskola präglas av praxisnärhet och professionsanknytning med utgångspunkt i värdegrundsperspektiv som demokrati, samt mångfald och inkludering.
Inom ämnet pedagogik söker vi två doktorander som ska ingå i forskarskolan Lärande i mångkulturella samhällskontexter. Vi välkomnar ansökningar som adresserar frågor om utbildningars institutionella villkor, utbildningsinstitutioner, utbildning, fostran och lärande. Forskningen ska bidra till en ökad förståelse för barns, elevers och studenters lärande och utveckling i förskola, skola och högre utbildning i relation till exempelvis variationer avseende språk, kön, religion, funktionsnedsättning, samt kulturellt, socialt och ekonomiskt kapital. Forskningen kan ha teoretiskt/teoriutvecklande såväl som mer praktiknära inriktning och skall vara nära kopplad till den forskning som bedrivs inom forskningsämnets befintliga miljö.

Grunden för urval bland behöriga sökande är graden av förmåga att tillgodogöra sig utbildningen och nå dess mål. Vid bedömning av behöriga sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen tas hänsyn till sökandes självständighet och planering av tidigare arbeten; sökandes tidigare visade förmåga att slutföra arbeten adekvat; sökandes förmåga att kunna formulera undersöknings- och problemområden, både i tidigare arbeten och i forskningsplanen för det planerade avhandlingsarbetet; grad av metodologisk och vetenskaplig mognad i tidigare utförda arbeten, samt i forskningsplanen, och förmåga till kommunikation, både skriftligt och muntligt.

Vid antagning tas hänsyn till de nödvändiga språkkunskaper som betingas av utbildningen.

Doktorand med inriktning mot grundskola/gymnasium eller högre utbildning har sin placering vid institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL). Institutionen har ca 30 anställda och bedriver undervisning, forskning och utvecklingsarbete. Forskningen på institutionen handlar om specialpedagogiska frågeställningar, diversifierad normalitet, skolutveckling, ledarskap, forskning om lärande i högre utbildning, digitala lärmiljöer, autismspektrumtillstånd, språklig sårbarhet, dyslexi etc. Institutionen ansvarar, tillsammans med institutionen Barn, unga och samhälle (BUS), för forskningsplattformen RePESE som anordnar högre seminarier, doktorandseminarier, forskargrupper etc.

Publiceringsdatum
2017-03-17

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-20
Ange följande referens när du ansöker: REK 2.2.1-2017/47
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annika Rosén annika.rosen@mah.se 040-6657148
Mona Holmqvist mona.holmqvist@mah.se 040-6658350
Christina Johnsson christina.johnsson@mah.se 040-6657631

Företag
MALMÖ HÖGSKOLA

Adress
MALMÖ HÖGSKOLA
Nordenskiöldsgatan 10
21119 MALMÖ

Kontorsadress
Nordenskiöldsgatan 10

Jobbnummer
3382859

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Malmö högskola

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö högskola: