Doktorand i koppling mellan fordonsaerodynamik och fordonsdynami

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2012-09-16

Arbetsuppgifter
Din uppgift blir att med hjälp av avancerade numeriska simuleringar (CFD / DES) och fordonsdynamiksimuleringar undersöka hur ett framtida fordon som både har lågt luftmotstånd men även är sidvinddstabilt bör se ut.

Framtida hållbara fordon måste förbruka mindre energi än de fordon som finns idag. I syfte att tillgodose detta krav, tenderar fordon att bli lättare och ha en form som ger ett lågt aerodynamiskt motstånd. Utmaningen ligger i att utforma ett lätt fordon med lågt luftmotstånd som samtidigt har god stabilitet då fordonet kör in i en plötslig vindby eller utsätts för en mycket stark sidvind. För att få ett bra resultat behöver kunskaper i både aerodynamik och aerodynamik fordon kopplas ihop och användas tillsammans.

Inom doktorsarbetet kommer avancerade simuleringsverktyg för fordonsaerodynamik, så kallade Detached Eddy Simulations (DES), att användas tillsammans med fordonsdynamiska simuleringar för att undersöka hur ett framtida sidvindsstabilt fordon med lågt luftmotstånd kan se ut. Ett mål med projektet är att utveckla en komplett simuleringsteknik som på ett avancerat sätt integrerar de aerodynamiska beräkningarna med fordonsdynamiksimuleringar. Inom arbetet kommer sedan simuleringstekniken att användas för att utföra studier om påverkan av olika fordonsformer och fordonets dynamiska egenskaper på fordonets sidvindsstabilitet.

Doktorsarbetet kommer att omfatta forskningsfrågor inom fordonsaerodynamiska beräkningar, fordonsdynamik, vindmodellering samt design av hållbara fordon.

Kvalifikationer
Den potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskaper i strömningslära och beräkningsteknik/CFD (computational fluid dynamics) krävs och en specialisering i turbulens modellering och numerisk analys är en tillgång. En grundlig kunskap och intresse för storskaliga beräkningar och parallelldatorer är ett plus. Kandidaten bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse

Ersättning
Lönen följer KTHs riktlinjer för doktorandanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.Obligatoriskt försättsblad, ladda ner från: Klicka på denna länk för att göra din ansökan
2.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
3.Personligt brev (max 1 sida)
4.Betyg och examensbevis
5. Ange referensnummer S-2012-0845 i ämnesraden
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0845
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Gunilla Efraimsson, +46 8 790 6431, gef@kth.se
Sebastian Stichel, 08-7907636, stichel@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1341285

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: