Doktorand i hållfasthetslära

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
2009-12-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i hållfasthetslära" (publicerad 2013-12-08) ⬅️


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

Publiceringsdatum
2009-12-01

Arbetsuppgifter
KTH skolan för Teknikvetenskap söker doktorand i hållfasthetslära
KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal mastersprogram.
Hållfasthetslära är ett centralt ämne inom ingenjörsvetenskapen med tillämpningar i många olika delar av tekniken. KTH Hållfasthetslära har en forskning och forskarutbildning som är välrenommerad och med en unik kombination av beräkningsteknik, modellering och experimentella resurser. Vi utökar nu två befintliga forskningsprojekt med en doktorand vardera.
Dimensionering mot högcykelutmattning för gasturbiner, ref.nr S-2009-0970
Detta tillämpade projekt bedrivs inom ramen för TurboKraft, ett större forskningsprogram med finansiering från Energimyndigheten. Samarbete sker med svenska industriföretag och andra institutioner vid KTH. I projektet tas nya metoder fram för effektiv dimensionering av gasturbiner, främst genom att kombinera befintlig metodik på ett nytt sätt. I projektet ingår experimentella undersökningar, programmering och datorberäkningar.

Kvalifikationer
Utöver civilingenjörsexamen med goda betyg från Teknisk fysik, Maskin-, Farkostteknik, Materialdesign, eller motsvarande, förutsätts sökanden vara självständig, nyfiken och med ett brinnande intresse för grundläggande teknik och fysik. Vi förväntar oss att sökande har mycket goda kunskaper inom hållfasthetslära och matematik, goda kunskaper i numeriska metoder och programmering samt är bra på att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift. Sökande med experimentell erfarenhet bör betona detta.
KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.

Arbetstider och omfattning
Tidsbegränsad, tillträde: Enligt överenskommelse

Ersättning
Lön/Sysselsättningsgrad: Lön enligt avtal för doktorandanställning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2009-12-22
I anställningen ingår institutionstjänstgöring med högst 20%.
Ansökan skall innefatta CV, kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier och betygsavskrift från högskola/universitet. Ansökan med referensnummer S-2009-0970 skickas till:
KTH Hållfasthetslära
Eva Lundmark Berg
SE – 100 44 Stockholm
Sweden
eller via e-post: evalb@kth.se
Ange följande referens när du ansöker: S-2009-0970
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Mårten Olsson, 08-790 7541, mart@hallf.kth.se

Facklig kontakt
Rikard Lingström, 08-790 8292, rlm@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
545692

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: