Digital kommunikatör - vikariat

Sveriges Utbildningsradio AB / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Utbildningsradio AB i Stockholm, Sollentuna, Göteborg, Malmö eller i hela Sverige

Sveriges Utbildningsradio, UR är ett flermedialt public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR:s uppgift är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. UR är i en spännande utvecklingsfas och digital transformation. 1 februari 2017 sjösattes en ny dynamisk organisation där målet är att utveckla UR:s utbildningsuppdrag inom public service för ökad relevans och effekt. Vi är cirka 230 medarbetare som huvudsakligen arbetar i Stockholm.

Som digital kommunikatör kommer du att vara en nyckelperson i ett tvärfunktionellt team som fått i uppdrag att stärka UR:s varumärke, öka användningen av UR:s innehåll och skapa ett engagemang i målgruppen allmänheten.

Teamet arbetar utforskande och med användarnas behov i centrum. Just nu är vi mitt inne i en spännande förändringsfas där vi kommer arbeta med våra sociala och digitala kanaler på ett nytt sätt. Vi kommer ha fokus på utveckling - både av vårt eget innehåll och vårt sätt att arbeta - och söker dig som vill vara med och bygga och bidra till den. Målet är att fler användare inom de prioriterade segmenten ska känna att UR är för dem.

Som Digital kommunikatör skapar du möjligheter för UR att nå ut med sitt innehåll och sin kommunikation. Du är en nytänkande kommunikatör som kan se och använda möjligheter i omvärlden som gör det lättare för UR att sprida sitt innehåll och skapa engagemang. Du omvärldsbevakar vad som händer inom kommunikations- och innehållsområdet och hjälper teamet att utvecklas och testa nytt.

Du har erfarenhet av att arbeta användarnära och av att utveckla värdeskapande innehåll utifrån användarnas behov. Du har arbetat med innehåll för sociala medier, innehållsmarknadsföring och influencer marketing. Dessutom är du en briljant skribent som kan konsten att förklara komplicerade frågor på ett enkelt och engagerande sätt som väcker känslor. Tillsammans med resten av teamet optimerar du innehållet i UR:s kanaler för målgruppen allmänheten och skapar möjligheter för UR att nå ut med innehållet. Utifrån data och insikter om målgruppens behov planerar och skapar ni engagerande innehåll - video, texter och bilder - som når ut och skapar ett värde för målgruppen. Tillsammans med teamet att utvecklar du också det redaktionella innehållet på UR Play och ur.se så att fler hittar in till och lockas av innehållet.

Arbetsuppgifter
Kommunikationsansvar för enskilda projekt.
Utveckla kommunikation, innehåll, format och tilltal utifrån användarnas behov och beteende.
Kontinuerligt omvärldsbevaka och se och skapa möjligheter för UR att nå ut.
Skapa relevanta samarbeten som hjälper UR att nå ut med sitt innehåll - och användarna att hitta det.
Medverka som kommunikationsexpert i kampanj-, program- eller utvecklingsprojekt för att nå människor i en fritidskontext.
Producera och publicera innehåll för sociala medier och moderera dialogen där.
Planera och utföra annonsering i sociala medier och dela kunskap om hur en gör med resten av teamet.
Utveckla en fungerande konvertering mellan UR:s sociala kanaler och UR:s egna plattformar.
Paketera, kategorisera och skapa redaktionellt innehåll på UR Play utifrån användarbehov och sökbeteende.

Krav på kompetens och erfarenhet

Relevant högskoleutbildning inom kommunikation/marknad/IT
Vana av kommunikationsarbete i en organisation med ett komplext uppdrag
Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med kommunikation mot en bred målgrupp med fokus på digitala kanaler
Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med engagerande innehåll och kampanjer i sociala medier och andra digitala kanaler med fokus på att skapa resultat, exempelvis fler användare, större engagemang, konvertering.
Dokumenterad erfarenhet av annonsering i sociala medier.
Dokumenterad erfarenhet av innehållsmarknadsföring och sökordsoptimering och hur de kan samspela med varandra.
Dokumenterad erfarenhet av influencer marketing/ att skapa strategiska samarbeten.
Kunskap om inbound marketing.
Erfarenhet eller kompetens inom krishantering i sociala medier.
Mycket god skrivförmåga.
Erfarenhet av att arbeta inom andra mediabolag/intresseorganisationer/ps-bolag.

Tjänsten är ett vikariat från 1/6-2018 till 1/5-2019.
Urval och intervjuer sker löpande.
Sista ansökningsdag är 4/4-2018.

Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta teamledare Linnéa Hallgren 076-865 73 86 eller kompetenschef Ulrika Kjellberg 070-245 88 99.

UR har i uppdrag att spegla hela befolkningen med program för grupper som annars inte syns och hörs så ofta, som språkliga och etniska minoriteter samt personer med funktionsnedsättning. Då UR eftersträvar ökad mångfald söker vi särskilt dig med andra perspektiv, språk och nätverk än de som redan finns representerade på UR.

Fackliga upplysningar lämnas av Karl Eriksson (SACO), Martin Ahlberg (Unionen) och Mette Hultgren (SJF). Samtliga nås via telefon 08-784 40 00

Varaktighet, arbetstid
Heltid 6 månader eller längre

Publiceringsdatum
2018-03-20

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Utbildningsradio AB

Adress
Sveriges Utbildningsradio AB
Oxenstiernsgatan 34
10510 Stockholm

Kontorsadress
Oxenstiernsgatan 34 10510 Stockholm

Jobbnummer
4031888

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Utbildningsradio AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Utbildningsradio AB: