Dataskyddsombud/Informationssäkerhetssamordnare

Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen / Datajobb / Ljungby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Ljungby, Älmhult, Hylte, Alvesta, Värnamo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen i Ljungby

I Ljungby kommun är vi öppna, vi är framåt och vi vill. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Hos oss hittar du Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Kommunförvaltningens kansliavdelning består av 12 medarbetare och har som uppdrag att stödja kommunfullmäktige, fullmäktiges demokratiberedning och valberedning, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott och personal- och arbetsmarknadsutskott samt överförmyndarnämnden och valnämnden, med ärendeberedning, planering, utredningar, sammanträdesadministration och andra kansliuppgifter. Kansliavdelningen svarar även för juridiskt stöd till hela den kommunala förvaltningen. Vidare ansvarar kansliavdelningen för kommunarkivet och kommunstyrelsens diarium samt för överförmyndarhandläggningen i Ljungby, Markaryd och Älmhults kommuner. I kansliavdelningens uppdrag ingår också budget- och skuldrådgivning till kommuninvånarna i Ljungby, och Älmhult samt konsumentrådgivning till kommuninvånarna i Emmaboda, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Osby, Torsås och Älmhult. Rent organisatoriskt kommer du att ingå i kanslienheten vid avdelningen. Enheten tar ett gemensamt ansvar för de uppgifter som utförs där och ger varandra stöd vid behov.

Avdelningen har som mål att kunna ge ett gott servicebemötande, tillgänglighet och rättsäkerhet för huvudmän, ställföreträdare, myndigheter och samverkanspartners och ha hög ambition vad gäller att förmedla information på ett enkelt och tydligt sätt i förhållande till dem och till allmänheten.

I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans! Vill du vara med?

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb


Publiceringsdatum
2018-04-13

Arbetsuppgifter
Arbetet ger dig stora möjligheter till professionell utveckling då tjänsten innebär arbete i en mångfacetterad verksamhet. I rollen som dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare, ska du vara väl insatt i de lagar som gäller för personuppgiftsbehandling dokumenthantering i offentlig förvaltning. Det förutsätts att ombudet har en självständig roll i förhållande till den personuppgiftsansvarige och förvaltningarna och bolagen. Dataskyddsombudet ska t ex kontinuerligt rapportera direkt till ansvariga t ex personuppgiftsansvariga, respektive förvaltningsledning eller bolag. Det är därför meriterande om du har erfarenhet idag av arbete med personuppgiftslagen och av arbete inom offentlig förvaltning i stort.

Vi har en modern syn på våra medarbetare. Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, varför vi tillämpar flextidsavtal, erbjuder möjlighet till semesterväxling och subventionerat årskort vid resor med allmänna kommunikationer. Kommunen ger gratis medlemskap i den ena av kommunens två personalklubbar vilket ger möjlighet till gratis träning under hela veckan vid närliggande träningsanläggning och möjlighet att delta i andra aktiviteter.

I rollen som dataskyddsombud kommer du att utgöra ett stöd till personuppgiftsansvarig i varje nämnd och bolag så att personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. Förutom att vara kontaktperson för registrerade är du även kommunens kontaktperson i förhållande till Datainspektionen.

I rollen ingår samordning av kommunens informationssäkerhetsarbete. Du ingår i kommunens arbetsgrupp för Trygghet och säkerhet som i sin tur leds av en säkerhetssamordnare. Vidare utgör du ett stöd åt nämnder, bolag och förtroendevalda för att säkerställa att informationshantering sker i enlighet med gällande lagstiftning.
• Bistå kommunledningen med kvalificerat utredningsarbete och vid behov stötta övriga medarbetare vid enheten.
• Utbilda anställda och förtroendevalda inom områdena för dataskydd och informationssäkerhet.


Kvalifikationer
Högskoleexamen som kan vara relevant för området.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete från offentlig verksamhet och då framförallt med frågor som rör personuppgiftslagen.

Du är prestigelös, lyhörd och har förmåga att skapa goda relationer med omgivningen. Du är självständig i ditt arbete och har samtidigt god förmåga att samarbeta med andra då arbetet förutsätter kontakter med olika yrkeskompetenser inom kommunen. Du kan strukturera komplicerade frågor och kommunicera lösningar på rättsliga frågeställningar såväl muntligt som skriftligt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver att du är svensk medborgare. En säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras före anställning.

Krav: B-körkort

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Rekrytering sker löpande.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-22
Ange följande referens när du ansöker: A773733
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Katrin Nilsson katrin.nilsson@ljungby.se 0372-78 91 94

Företag
Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen

Adress
Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen
Ljungby kommun
34183 LJUNGBY

Kontorsadress
Olofsgatan 9 34183 Ljungby

Jobbnummer
4082137

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen: