Controller till Avesta kommun

Avesta kommun, Kommunkansliet / Controllerjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?

Vår controller går i pension och nu utökar vi och förändrar uppdraget något. Vi söker därför två nya medarbetare som kompletterar varandra för att tillsammans arbeta med det kommunövergripande controlleruppdraget. Ni kommer ha stor möjlighet att påverka den exakta uppdelningen av ansvarsområdena mellan er.

Som controllers arbetar ni nära ekonomichefen i hjärtat av demokratin med stöd till verksamheten, koncernledningen och politiken. Ni blir en del av kommunkansliet som har till uppgift att stödja kommunstyrelsen i dess uppdrag att leda och samordna hela den kommunala verksamheten.

Vi erbjuder dig en roll där du får arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och får möjlighet att utvecklas med oss.

Publiceringsdatum
2022-12-20

Arbetsuppgifter
Som controller är du processansvarig för budgetarbetet där du upprättar budget, fungerar som sakkunnig och ger stöd till, förtroendevalda politiker i deras budgetarbete. Du har kontaktytor både internt i organisationen och externt. Du arbetar exempelvis med kvalitetsarbete genom att delta i SKR-nätverk som Kommunens kvalitet i korthet, Mellannyckeln och Nätverk för resultat.

Controllern har operativt ansvar för att samordna och kvalitetssäkra effektiva ekonomistyrningsprocesser, I rollen säkerställer du att kommunen lever upp till kraven på god intern styrning och kontroll. Det är en bred roll som innefattar såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter såsom:

• Planera och utveckla kommunens styrmodell för mål och budget.
• Upprätta budget, prognoser, uppföljning av dessa samt upprätta mmånadsrapporter, delårsrapporter och årsredovisning.
• Sammanställa och analysera underlag som ligger till grund för prioriteringar och beslut.
• Följa upp politiskt tagna beslut och återrapportera resultat.

Just nu är vi i en spännande utvecklingsfas. Avesta kommun har nyligen inrättat en kvalitets- och utvecklingsenhet där du som controller kommer vara delaktig i att stärka samverkan mellan enheterna i styr och uppföljningsfrågor avseende både ekonomi och kvalitet.
Vill du vara med och bidra till Avesta kommuns framtid? Vill du medverka till att vi får en styr- och ledningsprocess som ständigt utvecklas och förbättras? Då kan detta vara rollen för dig!

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet inom ekonomistyrning och som är både ansvarstagande och en bra teamspelare. Vi ser att en av de controllers som vi anställer behöver ha erfarenhet av kommunal verksamhet, du har erfarenhet av och/eller att arbeta med ekonomistyrningsprocesser i politiskt styrd organisation. I den här rollen behöver du också vara bra på att ta fram statistik, analysera och göra komplicerade ekonomiska underlag lättbegripliga.

Som person är du nyfiken, tar initiativ till omvärldsanalys och har en egen drivkraft att förbättra det du arbetar med. Du har en god analytisk förmåga som bidrar till att du kan anta ett helhetsperspektiv. Du ser ditt arbete i relation till verksamheten, medarbetarna, medborgarna och ytterst hur det påverkas av det som händer i vårt samhälle.
För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, lyhörd och ha förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du behöver också vara bra på att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Hög integritet är avgörande.

För tjänsten krävs:
• Relevant högskoleutbildning
• Goda kunskaper i Excel
• Lätt för att förstå och lära dig nya system och digitala verktyg.

Det är meriterande om du redan nu har:
• Erfarenhet av att arbeta med olika ledningssystem
• Kunskap om kommunallagen och lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR)

ÖVRIGT
I denna rekrytering samarbetar Avesta Kommun med Randstad. Kontakta gärna Kristina Rostedt, tel +46 70 146 41 85 eller via mejl: kristina.rostedt@randstad.se om du har frågor.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C114031/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262), http://www.avesta.se

Arbetsplats
Avesta kommun, Kommunkansliet

Kontakt
Rekryteringskonsult Randstad
Kristina Rostedt
kristina.rostedt@randstad.se

Jobbnummer
7275753

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Kommunkansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet: