Chef till bygglovsenheten

Tyresö Kommun / Chefsjobb / Tyresö
2020-07-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Chef till bygglovsenheten" (publicerad 2021-09-13) ⬅️


Visa alla chefsjobb i Tyresö, Lidingö, Värmdö, Huddinge, Stockholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tyresö Kommun i Tyresö, Stockholm, Täby eller i hela Sverige

Tycker du om ledarskap, förbättringsarbete och kundnytta? Då har vi en spännande tjänst, att leda Tyresö kommuns bygglovsenhet till ökad verksamhets- och kundnytta.


Vem trivs hos oss?
Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Tyresö. Här finns viljan att utvecklas och utmanas! Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös. Det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp! Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi arbetar för att långsiktigt kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats.



Publiceringsdatum
2020-07-24

Om tjänsten
Som bygglovschef har du en nyckelroll i att uppnå kommunens bostadsmål, liksom en hög servicenivå till företag och kommuninvånare. Du arbetar med medborgarna i fokus och enligt kommunallagen samt plan- och bygglagen. Vidare ansvarar du för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort, du inspirerar och skapar förutsättningar för medarbetarna att ta ansvar i sina roller samt känna engagemang i arbetsuppgifterna och de mål vi arbetar mot. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuds medarbetarna en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

En viktig del i rollen är att utveckla verksamheten från tidiga dialogskeden, tillstånds- och dispensprövning till tekniskt samråd och tillsyn. Det ingår även att ansvara för att vidareutveckla verksamheten utifrån kommunens vision, mål och utmaningar, kundens behov och medarbetarnas arbetsmiljö. Effektivisering genom digitalisering och förändrande arbetssätt och metoder är en del av uppdraget.

Du kommer ha ett aktivt och tydligt ledarskap i ärendeberedningen för väl avvägda och tydliga beslut och beslutsunderlag inom områdena, bygglov, rivningslov, marklov, anmälningar, tillsyn, förhandsbesked samt strandskydd. Du kommer tillsammans med berörd handläggare vara föredragande på byggnadsnämnden. I arbetet ingår också kontakter med företag, exploatörer, byggaktörer och privatpersoner.

Som enhetschef har du personal- och verksamhetsansvar. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där du bidrar med din kompetens och ditt engagemang.



Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.



Vem är du?
Du har en eftergymnasial utbildning relevant för området, gärna som bygglovshandläggare eller byggnadsingenjör samt gedigen erfarenhet av arbete inom byggområdet och med myndighetsutövning. Vidare har du erfarenhet av att leda andra människor, gärna med ett chefsansvar. Du har insikt i hur en politiskt styrd organisation fungerar och har god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Det är meriterande med erfarenhet av mål- och verksamhetsstyrning, kvalitetsarbete samt förändringsarbete.



För att lyckas i rollen behöver du förstå och stå för hög service och professionellt bemötande samt kunna skapa intresse och engagemang hos medarbetarna. Du är kommunikativ och besitter en pedagogisk förmåga. Självklart är du välorganiserad och har god ekonomisk medvetenhet.





Vad vi gör och vill
Bygglovsenheten är en av åtta enheter på drift- och samhällsavdelningen på samhällsbyggnadskontoret. Bygglovsenheten består av 13 kompetenta medarbetare, däribland handläggare, byggnadsinspektörer, koordinatorer och en jurist.



En av bygglovsenhetens viktigaste fokusområde är att medverka till en digitaliserad bygglovsprocess, för ökad effektivisering och kundnytta. Ett annat fokusområde är att verka för att medborgarna behåller ett högt förtroende för Tyresö kommun som myndighetsutövare. Medborgarna ska uppleva att vi anstränger oss att tillgodose deras önskemål utifrån lagens riktlinjer och att de får snabb och korrekt service.



Välkommen med din ansökan
Vill du bli vår nya enhetschef? Då är du välkommen med din ansökan senast den 16 augusti 2020.

Vid frågor om tjänsten kontakta avdelningschef Andrea Hedin på andrea.hedin@tyreso.se eller 08-578 298 58

Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Paola Klevstig på Paola.Klevstig@tyreso.se eller 08-578 298 66

Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationer finner du här

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Tyresö kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tyresö kommun (org.nr 212000-0092), http://www.tyreso.se

Jobbnummer
5302484

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tyresö Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tyresö Kommun: