Category Manager till Almedahls AB i Kinna

Wise Professionals AB / Organisationsutvecklarjobb / Mark
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Mark, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Wise Professionals AB i Mark, Sundsvall, Östersund, Umeå, Gävle eller i hela Sverige

Almedahls arbetar på en internationell marknad och är rotad i en stark nordisk designtradition som går tillbaka till grundandet av företaget år 1846.

Almedahls erbjuder produkter inom tre områden; solskyddstextilier till en global kundportfölj, ett kombinerat erbjudande av möbeltyger, hängande textilier, solskydds textilier och handtuftade mattor till offentliga miljö i Norden, samt designade heminredningsprodukter inriktad mot konsument.

Alla produkter marknadsförs under varumärket Almedahls som i dag kännetecknas av värdegrunderna; I rörelse, Funktion och Nordisk. Almedahls produkter av inredningstextiler och inspirerande designprodukter för hemmet associeras med innovation, kompromisslös kvalitet, unik modern design och hållbarhet.

Almedahls har valt en kurs som innebär ökad satsning på utveckling av teknik och funktion i produkterna genom kontinuerlig innovation i kombination med ökad hastighet av produktlanseringar. Varför vi nu behöver förstärka teamet med en Category Manager.

Rollen

Ditt ansvar som Category manager kommer vara att leda och utveckla produktportföljen för att uppnå ett optimalt sortiment utifrån Almedahls övergripande strategi och tillväxtmål. Du kommer att säkra verksamheten genom produktstrategier, produktplanering och ha ett nära samarbete med försäljning, marknad, utveckling, produktion och inköpsavdelningen. I rollen ingår även att driva utvecklingen inom befintligt sortiment samt planlägga och realisera produktutvecklingen inom hela produktområdet.

Du kommer bland annat

• Genomföra bransch- och marknadsundersökningar för att identifiera nuvarande och framtida produktkrav, förbättringsmöjligheter i nuvarande produkter, samt idéer till nya produkter
• Utveckla produkt- och positioneringsstrategier som stödjer verksamhetens övergripande strategier
• Ha kontinuerlig och återkommande kontakt med kunder för att få feedback kring befintliga produkter
• Ansvara för och bidra till skapandet av affärsplaner för olika kategorier och underkategorier av produkter inkluderat fastställande av operationella mål för varje kategori
• Projektledning av produktutvecklingsprojekt samt att driva verksamhetens produktutvecklings-process framåt
• Vidareutveckla och förbättra verksamhetens produktutvecklingsprocess i samarbete med involverade avdelningar
• Genomföra djupa analyser av produkternas lönsamhet och prestanda genom deras livscykel
• Aktivt arbeta med PLM genom att identifiera och implementera förbättringsförslag i produkt, marketing, säljverktyg eller varuförsörjningskedja
• Analysera och ta fram planeringsunderlag för ut och infasning av nya produkter
• Hantera produktkostkalkylationer och delta i säljprisfastställande
• Delta i framtagandet av årliga marketingplaner och styra upp produktlanseringar emot olika säljcyklar

Syftet med tjänsten är att på ett effektivt sätt identifiera marknadens krav, att hitta strategier för att uppnå dessa samt att utveckla olika produktlösningar och tjänster för att fortsätta vara i tillväxt och i framkant med vad våra kunder eftersöker.

Din profil

Vi söker dig med akademisk utbildning inom ekonomi/marknadsföring eller motsvarande som har minst fem - tio års erfarenhet som kategorichef/produktchef/marknadsförare inom FMCG. Erfarenhet från produktutveckling/NPD/PLM/innovation som genomsyrar hela värdekedjan är mycket meriterande. Det är även meriterande om du har arbetat med och utifrån Stage Gate processen.

Du kommunicerar och skriver obehindrat på svenska och engelska då bolaget verkar både på nationella och internationella marknaden: Vidare är du en avancerad användare av alla Microsoft Office-verktyg, främst Excel och Powerpoint.

Vi söker dig som är van att arbeta både självständigt och i grupp och har en god förmåga att skapa nätverk. Att arbeta proaktivt och ta egna initiativ faller naturligt för dig. Då du kommer arbeta i en dynamisk miljö med varierande arbetsuppgifter ser vi att du har ett flexibelt förhållningssätt och en god förmåga att se detaljer såväl som helhet. Att vara strukturerad och ha ett strategisk och analytiskt tankesätt är andra personliga egenskaper som är viktiga i tjänsten.

Varför du ska välja oss

Du blir en del av ett stabilt bolag med starkt varumärke som präglas av gemenskap och ett glatt klimat. Inom organisationen är det korta beslutsvägar och öppna dialoger med syfte att främja affärsverksamheten och välkomna nya idéer. Då tjänsten är ny finns goda möjligheter att själv vara med att utforma rollen och du kommer att ha en stor påverkan på vad som kommer hända i bolaget framöver. Tjänsten är ett led i den fortsatt positiva utveckling och tillväxt som sker i bolaget.

Vill du veta mer om tjänsten?

I denna rekrytering samarbetar vi med KiMM - en del av Wise Professionals.
Om du har frågor om rollen som Category Manager får du gärna kontakta Sophia Francke på 0739-61 30 71 eller Jenny-Ann Löfgren på 0760-00 18 16. Vi hoppas att du skickar in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 24 februari 2017.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2017-02-09

Ersättning
Enligt överenskommelse
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-24
Ange följande referens när du ansöker: 2778
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenny-Ann Löfgren

Företag
Wise Professionals AB

Adress
Wise Professionals AB
Box 22109
10422 Stockholm

Kontorsadress
Box 22109 10422 Stockholm

Jobbnummer
3311370

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Wise Professionals AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Wise Professionals AB: