Bygglovshandläggare

Askersunds kommun, Samhällsbyggnad Sydnärke / Säkerhetsjobb / Askersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Askersund, Laxå, Kumla, Hallsberg, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Askersunds kommun, Samhällsbyggnad Sydnärke i Askersund

Askersunds kommun ligger vid norra Vätterns skärgård. Vår vision är att Askersunds kommun ska vara en plats där det är attraktivt att leva och hållbart bo och verka i. Vi ska bidra till våra invånares möjligheter att ha en bra vardag.

Askersunds kommun vill erbjuda dig som medarbetare ett meningsfullt arbete med goda villkor. Du bidrar med delaktighet i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över det du gör. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar trivsel på arbetsplatsen och bra resultat. Kommunens ledord är lust, mod och engagemang!

Det finns goda pendlingsmöjligheter från Örebro och Motala med omnejd.

Samhällsbyggnad Sydnärke är en gemensam förvaltning för det tre sydnärkekommunerna Askersund, Lekeberg och Laxå, men är en del av Askersunds kommuns organisation. Samhällsbyggnad Sydnärke jobbar med plan-, bygg- och miljöfrågor och är en viktig del i kommunernas arbete med attraktivitet och hållbarhet. På förvaltningen jobbar drygt 30 personer och teamet som jobbar med bygglov består av fyra handläggare plus bygglovadministratörer. Förvaltningen genomgår just nu en organisationsförändring genom att sammanslå byggnadsnämnd med miljönämnd, flytta in i nya gemensamma lokaler i Askersund samt ställa om till flexibla arbetsplatser i de nya lokalerna.

Publiceringsdatum
2022-10-08

Arbetsuppgifter
Som bygglovhandläggare på Samhällsbyggnad Sydnärke arbetar du dagligen med handläggning av bygglovsärenden, anmälansärenden, strandskyddsdispenser och förhandsbesked. Andra viktiga arbetsuppgifter är rådgivning och upplysning till medborgare, byggföretag med flera. Även om arbetet innebär ett stort eget ansvar så diskuteras många ärenden gemensamt med de övriga bygglovhandläggarna.

Du kommer också ha ett särskilt ansvar för att hantera tillsynsärenden inom PBL-området. Det innebär bland annat att du arbetar med att våra medborgare och företag uppfyller samhällets krav, att utreda inkomna anmälningar inom PBL-området och utföra övrig tillsyn som ligger på miljö- och byggnadsnämnden utifrån en fastlagd tillsynsplan samt delta i reviderande av tillsynsplanen. Du kommer att fatta egna beslut på delegation men också handlägga ärenden som beslutas i byggnadsnämnden. En viktig del i rollen som så väl bygglovshandläggare som tillsynsinspektör är det att kunna föra en tydlig och pedagogisk dialog i ärendet, vara lyhörd och empatisk samt kunna fatta beslut. Arbetsuppgifterna kan komma att anpassas efter din kompetens.

Bygglovteamet arbetar i en helt digital bygglovsprocess, som vi kontinuerligt utvecklar. Hela bygglovteamet deltar i utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.

Tjänsten kräver närvaro på arbetsplatsen, men det kan finnas möjlighet till överenskommelse om att arbeta på distans delar av veckan

Kvalifikationer
Vi söker dig som har arbetslivserfarenhet inom bygglovshandläggning och/eller tillsyn enligt PBL alternativt examen som byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, rättsvetare, ingenjörsutbildning med byggnadsteknisk/samhällsbyggnadstekniks/juridisk kompetens eller annan utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet som bygglovhandläggare och/eller byggnadsinspektör och/eller tillsyn och har dokumenterad kunskap om plan-och bygglagen och BBR.

Du är noggrann, har god samarbetsförmåga, kan självständigt driva dina ärenden framåt och ett gott bemötande.

Det är meriterande om du har kunskaper om Plan- och bygglagen med tillhörande föreskrifter och om du har erfarenhet från kommunala beslutsprocesser, vana vid arbete i politisk styrd organisation och myndighetsutövning. Du är serviceinriktad, pedagogisk och har lätt för att kommunicera med människor. Du är initiativrik, organiserad och ser fördelarna med att arbeta tillsammans med kollegor inom förvaltningen och över förvaltnings gränserna. Du har god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift samt har god datorvana och lätt för att hantera administrativa system.

Stor vikt fästes vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav. Tillgång till egen bil är önskvärt.

Vi ser gärna att våra medarbetare speglar samhällets mångfald.

ÖVRIGT
Observera! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Askersunds kommun, och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt. Vi väljer själva var och hur vi annonserar!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: *.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Askersunds kommun, Samhällsbyggnad Sydnärke

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1163976".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Askersunds kommun (org.nr 212000-1983)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Askersunds kommun, Samhällsbyggnad Sydnärke

Kontakt
tf plan- och byggchef
Maria Gren
0583-81163

Jobbnummer
7056472

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Askersunds kommun, Samhällsbyggnad Sydnärke

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Askersunds kommun, Samhällsbyggnad Sydnärke: