Budget- och Skuldrådgivare till Nynäshamns Kommun

Nynäshamns kommun, Socialförvaltningen / Företagsekonomjobb / Nynäshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Nynäshamn, Trosa, Salem, Huddinge, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nynäshamns kommun, Socialförvaltningen i Nynäshamn

Tillsammans skapar vi tillit genom att vara engagerade, öppna, modiga och respektfulla i alla våra möten. Vill du bidra till att utveckla våra verksamheter i den andan?

Nynäshamn är en expansiv skärgårdskommun och en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Här finns naturupplevelser i lättåtkomlig ytterskärgård, en livskraftig landsbygd och en stad granne med havet. Här finns bra kommunikationer med både pendeltåg och motorväg. Kommunen är den största arbetsgivaren med sina drygt 2000 anställda. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning och kulturell mångfald bidrar till. Läs mer om kommunen på www.nynashamn.se

Budget- och skuldrådgivningen regleras enligt Socialtjänstlagen 5 kap, 12 §, och arbetet innefattar främst att ge råd och stöd till personer att ansöka om skuldsanering samt att bistå under hela processen, upp till fem år. Fokus är således att arbeta mot överskuldsättning, vilket är ett växande samhällsproblem.

Vi söker nu en Budget- och Skuldrådgivare som kan fortsätta att driva vår välutvecklade och lagstadgade service till medborgarna i en utmanande, självständig och specialiserad expertroll!




Publiceringsdatum
2017-10-11

Arbetsuppgifter
Arbetet är ett ensamarbete av expertkaraktär. Arbetsuppgifterna innebär att ge
budget- och skuldrådgivning med syfte att hitta vägar ur skuldsättning samt uppnå en stabil vardagsekonomi.

En del av arbetet innefattar råd och stöd vid ansökan om skuldsanering samt stöd under hela skuldsaneringsperioden. Om skuldsanering inte är aktuellt ges råd och stöd rörande alternativa vägar att gå, som exempelvis frivilliga överenskommelser med fodringsägare. Budgetrådgivningen innebär att genom olika metoder synliggöra och förenkla vardagsekonomin med målet att nå en ekonomi i balans.

I arbetet ingår också förebyggande insatser, att dokumentera kontinuerligt, att följa upp och utvädera det egna arbetet genom skriftlig verksamhetsrapportering och resultatuppföljning samt att ha mediakontakter för att nå ut med information till medborgarna.

Ytterligare arbetsuppgifter är att ha kontinuerliga kontakter med främst kredit- och inkassobolag, kronofogdemyndigheten, konsumentverket, banker och skattemyndigheten. Samverkan krävs också med de enheter internt inom kommunen där den skuldsatte eventuellt har kontakt.




Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen såsom exempelvis jurist, beteendevetare, socionom eller ekonom.

För att lyckas i rollen har du ett brett samhällsperspektiv och god kunskap om de olika myndigheter du samverkar med. Du har även erfarenhet av att via samtal möta människor i kris samt förmåga att motivera och stödja till förändring.

Som person har du uppnått personlig mognad genom god kännedom om egna resurser och begränsningar. Du kommunicerar tydligt med stor lyhördhet och är välformulerad i skrift. Du är lösningsinriktad och innovativ. Du har också en mycket god samarbetsförmåga genom ett prestigelöst förhållningssätt.
Du är även välstrukturerad i ditt eget arbete genom att planera, organisera och prioritera självständigt på ett effektivt sätt.

B-körkort underlättar, men inte ett absolut krav.

Tjänsten ligger för närvarande på Socialförvaltningen. Den organisatoriska placeringen är nu under utredning, vilket gör att Budget- och Skuldrådgivningen i framtiden kan komma att få en annan organisatorisk tillhörighet med en mer central placering inom kommunen.

Se kvalifikationer.

ÖVRIGT
För att möjliggöra en effektiv och rättvis bedömning av inkomna ansökningar ber vi dig att göra en digital ansökan via länk och noggrant fylla i efterfrågade uppgifter. Vi går igenom ansökningarna löpande.

Om du behöver hjälp med hur du söker en tjänst, kontakta supporten på 0771-101029. Har du frågor om tjänstens innehåll kontakta namngiven person i annonsen.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 40/40 Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-12-04 Tillträde efter överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön Individuell lön
FÖRMÅNER
Friskvård
Flextidsavtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-27
Ange följande referens när du ansöker: SON/2017/0282/023
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marianne Lundin Lagestam marianne.lundin-lagestam@nynashamn.se 08-520 737 87
Henrik Löfgren henrik.lofgren@nynashamn.se 08 520 68298

Företag
Nynäshamns kommun, Socialförvaltningen

Adress
Nynäshamns kommun, Socialförvaltningen
Nynäshamns kommun
14981 Nynäshamn

Kontorsadress
Stadshusplatsen 1 14981 Nynäshamn

Jobbnummer
3746159

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nynäshamns kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nynäshamns kommun, Socialförvaltningen: