Budget- och skuldrådgivare och dödsbohandläggare sökes!

Kumla kommun / Företagsekonomjobb / Kumla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Kumla, Hallsberg, Örebro, Askersund, Laxå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kumla kommun i Kumla

Vill du ha en spännande tjänst med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande?

Individ- och familjeomsorgen i Kumla består av fyra enheter; vuxenenheten, familjeenheten, biståndsenheten och kvalitets- och utvecklingsenheten. På vuxenenheten inrättar vi nu en ny tjänst; administrativ handläggare med uppgift att arbeta med budget- och skuldrådgivning samt dödsbohandläggning. Vuxenenheten består av 14 medarbetare som handlägger försörjningsstöd, missbruk, våld i nära relation och boende. På enheten finns också en öppenvård för missbruk och en boendekoordinator som jobbar riktat med boendefrågor. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av handläggning och utförande inom enhetens områden.



Publiceringsdatum
2022-06-07

Arbetsuppgifter
Tjänsten kommer att innebära budget- och skuldrådgivning på 50 % och dödsbohandläggning på 50 %.

Dina arbetsuppgifter inom budget- och skuldrådgivning kommer att vara att ge ekonomisk rådgivning, bidra till att förebygga skuldproblem och att hjälpa skuldsatta personer att finna en lösning på sin situation. Det kan handla om att aktivt medverka till en skuldsanering eller att hjälpa till att försöka uppnå frivilliga överenskommelser med fordringsägarna samt att lägga upp en hållbar budget. Du stödjer de rådsökande genom information och uppmuntran för att motivera den rådsökande till att göra en förändring i privatekonomin.

Dina arbetsuppgifter inom dödsbohandläggning kommer att bestå i att ta emot förenklade dödsboanmälningar, utreda och bedöma om det finns förutsättningar för en förenklad dödsboanmälan samt göra dödsboanmälningar till Skatteverket. Du utreder och beslutar också om ekonomiskt bistånd till dödsboet i de fall då tillgångarna i dödsboet inte täcker kostnader för begravning.

I uppdraget ingår även att bedriva omvärldsbevakning och medverka i verksamhetens utvecklingsarbete.

På IFO har vi ett tydligt fokus på att ge våra kommuninvånare bästa möjliga stöd på hemmaplan, vår uppfattning är att detta bäst sker genom samverkan mellan våra enheter och andra aktörer runt individen. Att vara flexibel i att hitta de bästa lösningarna för de individer du arbetar med i samverkan med andra, kommer därför att vara en viktig del i ditt arbete.

Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chefer. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Vi erbjuder även goda möjligheter till friskvård i syfte att få en hälsosam arbetsplats. Jag som blir din närmaste chef heter Maria Israelsson. Jag har arbetat inom socialtjänsten sedan 2004 och har stor erfarenhet av myndighetsutövning. För mig är det viktigt att vår verksamhet håller en god kvalité med stort fokus på rättssäkerhet och struktur för att vi ska kunna möta upp våra medborgares behov på bästa sätt. Jag tror på ett nära ledarskap där vi gemensamt jobbar för att utveckla och förbättra vår verksamhet både i stort och smått. I vår kommun finns en framåtanda och framtidssyn som gör det både roligt och utvecklande att jobba här.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst gymnasieexamen inom relevant område, tidigare erfarenhet av handläggning och att arbeta med människor i utsatta situationer är meriterande.

Som person är du strukturerad, ansvarstagande, samarbetsvillig och engagerad. Du har god förmåga att arbeta med människor i förändringsprocesser och i att självständigt planera och prioritera ditt arbete. Du är kommunikativ och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Självklart har du ett gott och professionellt bemötande med fokus på invånarna som kommer i kontakt med oss. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kumla kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SO 42/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kumla kommun (org.nr 212000-1975)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Kumla kommun

Kontakt
Gruppledare
Linda Carlsson
linda.carlsson@kumla.se
019-588087

Jobbnummer
6720963

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kumla kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kumla kommun: