Boendestödjare med specialistkompetens till individ- och familjeomsorgen

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Behandlingsassistentjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla behandlingsassistentjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Bostad först är en verksamhet som riktar sig till kommuninvånare som befinner sig i långvarig hemlöshet. Det handlar om att erbjuda ett individanpassat stöd som ökar chanserna för återhämtning, ökad livskvalitet och ett tryggt och långsiktigt boende för personer med beroendesjukdom och/eller psykiatriska svårigheter. En önskad effekt av insatsen är att deltagaren ska hitta kraft att komma tillrätta med olika problemområden i sitt liv, men det finns inga krav på drogfrihet eller deltagande i behandling endast att deltagaren sköter sitt boende som vilken hyresgäst som helst och att hen tar emot besök av sin boendestödjare i lägenheten två gånger i veckan.

Bostad först kommer att bedrivas som ett flerårigt projekt i samverkan mellan kommunen och bostadsbolagen, med start våren 2023 och med målsättningen att projektet ska övergå i ordinarie verksamhet från och med 2027. Verksamheten kommer att vara en del av individ- och familjeomsorgsförvaltningens vuxenenhet, vilken också består av HVB-verksamheten Örtagården, boendestödet Stallgatan, arbetsträningsverksamheten Kärnhuset/Vågbrytaren och en socialsekreterargrupp som arbetar med myndighetsutövning.

Vi söker nu boendestödjare för projektanställning ett år, med möjlighet till förlängning och eventuell tillsvidareanställning på sikt, under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Publiceringsdatum
2022-12-16

Arbetsuppgifter
Som boendestödjare inom Bostad först arbetar du och dina två kollegor med individanpassat stöd enligt Socialtjänstlagen, baserat på uppdrag från socialsekreterare. Tillsammans med deltagaren planerar, utför och följer du upp arbetet och du deltar aktivt vid upprättande och revidering av deltagarens genomförandeplan. Arbetsuppgifterna kan bestå av att ge stöd i sociala kontakter och fritidsaktiviteter, följa med till eventuell sysselsättning, hjälpa till i kontakten med sjukvård och dylikt. Även praktiskt stöd som hör till deltagarens boende och dagliga livsföring ingår.

Samverkan med socialsekreterare är en viktig del och du håller kontakt med deltagaren även om hen vårdas på institution, avtjänar kortare fängelsestraff eller är i slutenvårdsbehandling.

Muntlig kommunikation och skriftligt dokumentationskrav ingår i tjänsten.
Du deltar på arbetsplatsträffar samt tar del av information som ges på möten och däremellan via mail och i skrift.

Du ansvarar för din egen och andras arbetsmiljö och att arbetsuppgifter utförs i enlighet med verksamhetens processer och styrdokument. Case Management är en arbetsmetod som du kommer att använda.

Kvalifikationer
Du har som lägst gymnasieexamen inom människovårdande yrke, t.ex. vård- och omsorgsprogrammet med inriktning psykiatri. Vidareutbildning inom beroende och/eller psykiatri är meriterande, liksom utbildning i Case Management. Flerårig yrkeserfarenhet av att möta personer med psykiatriska diagnoser/symtom och samtidig beroendesjukdom är ett krav.

Du känner dig bekväm i sällskap av människor som har allvarlig beroendeproblematik och olika typer av psykiatriska diagnoser eller närliggande tillstånd och du besitter ett ödmjukt och icke-dömande förhållningssätt som gör att du är bra på att bygga tillitsfulla relationer. Du är skicklig på att bemöta människor som befinner sig i besvärliga livssituationer och som har relationsförsvårande beteenden. Du är också skicklig på att läsa av situationer och fatta beslut i stunden om vad som är det bästa att göra i ett kritiskt läge. Du har förmåga att fånga upp deltagarens dagsform och egna önskemål och att ge ett flexibelt stöd utifrån det, samtidigt som du kan förhålla dig till den mer långsiktiga planeringen och inte tappa riktningen i det. Ibland handlar stödet om hjälp i myndighets- eller sjukvårdskontakter, ibland av fikastunder och samtal om livet och ibland om att städa upp i lägenheten efter en period av dåligt mående eller återfall. Detta ställer höga krav på engagemang, lyhördhet, flexibilitet, tålamod och lösningsfokus hos dig som anställd och att du är beredd på att hugga i där det behövs. Du har ett högt eget driv och en kunskap och en förmåga att navigera bland samhällets olika stödinstanser, med målsättningen att deltagaren ska få tillgång till den hjälp hen behöver, oavsett huvudman. Stor personlig mognad och en förståelse och respekt för andra människors livsval är en förutsättning för jobbet.

Sammanfattningsvis betyder detta att personlig lämplighet kommer att väga tungt i den här rekryteringen.

Körkort är ett krav.
I Sandvikens kommun tillämpas årsarbetstid men du förväntas kunna arbeta vissa kvällar och helger vid behov.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval till intervju under ansökningstiden.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter.
Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "168-22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Erik Pettersson
erik.pettersson@sandviken.se
026- 24 17 05

Jobbnummer
7263690

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: