Biträdande enhetschef till enheten för spektrumtillstånd

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2024-05-13


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du arbeta i en växande och modern myndighet och leda en enhet med kompetenta och drivna experter? Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, tillsammans med cirka 450 kollegor runt om på PTS. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Vi söker nu en biträdande enhetschef till enheten för spektrumtillstånd på avdelningen för resursförvaltning, som verkar för att maximera samhällsnyttan av radiospektrum över tid. Avdelningen arbetar bland annat för att möjliggöra användningen av säkra, prisvärda och effektiva radiobaserade tjänster och produkter för slutkonsumenter och andra radioanvändare. Förvaltningen av radiospektrum förutsätter ett omfattande internationellt samarbete.

Om rollen

Följande uppgifter ingår i tjänsten som biträdande enhetschef:

• Utveckla, leda och driva enhetens verksamhet i enlighet med de förväntningar som finns från enhetschef
• Vara medlem i enhetens ledningsgrupp
• Arbeta i enlighet med PTS och avdelningens bärande principer och prioriteringar
• Arbeta utifrån ett helhetsperspektiv för att enheten, avdelningen, divisionen och myndigheten ska nå ett gott resultat
• Vara ambassadör i PTS-kulturen och den grupputveckling som finns inom enheten
• Ha personalansvar för en del av enhetens medarbetare och ansvara för deras arbetsmiljö, både fysisk och psykosocial

Om teamet
Enheten består idag av 25 seniora medarbetare med hög teknisk kompetens.

Enheten för spektrumtillstånd ansvarar för tillståndsgivning för att använda radiosändare och fattar årligen ett stort antal beslut om tillstånd att använda radiosändare och visst frekvensutrymme, med tillhörande tillståndsvillkor.

Vem är du?
För att trivas och lyckas i din roll behöver du vara intresserad av och ha förmåga att leda och inspirera medarbetare, alla experter inom sina områden, samt ha ett teknikintresse. Uppdraget handlar till stor del om att kunna hantera flera perspektiv samtidigt; leverera resultat och hantera förväntningar. En stor portion eget driv, god samarbetsförmåga och en prestigelös hållning kommer att vara framgångsfaktorer.

Enheten hanterar löpande en mycket stor mängd beslut, varför förmågan att driva på, ta ansvar, prioritera och vid behov eskalera, är viktig. Att hålla huvudet kallt och fatta välgrundade beslut i stunden kommer vara en viktig egenskap.

Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av att som chef leda kvalificerade experter
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av myndighetsutövning
• Erfarenhet från it- eller telekombranschen
• Erfarenhet av strategi-, förändrings- och utvecklingsarbete

Bra att veta:
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra pensions och semestervillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Personlighetstester kommer att förekomma som en del i urvalsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast den 6 juni.

För mer information kontakta enhetschef Edvard Brinck edvard.brinck@pts.se eller rekryteringskonsult Lotta Kantsjö på lotta.kantsjo@homeofr.se

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation mejla till saco@pts.se

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8675659


Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: