Biståndshandläggare till Vård & Omsorg

Kungsbacka Kommun / Administratörsjobb / Kungsbacka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungsbacka, Mölndal, Göteborg, Härryda, Partille eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungsbacka Kommun i Kungsbacka, Göteborg, Halmstad, Laholm, Hylte eller i hela Sverige

Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?

Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig! Vi är ett stöttande arbetslag där vi bidrar och delar kunskap med varandra.

Rollen som biståndshandläggare hos oss
Ditt huvudansvar är myndighetsutövning genom att utreda, bedöma behov och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen. Du ansvarar även för uppföljning och kvalitetssäkring av beslut.

I uppdraget som biståndshandläggare finns olika inriktningar inom verksamheten, vi söker dig som skall arbeta som områdeshandläggare.

• Områdeshandläggare, handlar om att ansvara för ett geografiskt område där du handlägger ärenden enligt Socialtjänstlagen, gällande exempelvis hemtjänst, dagomsorg, växelvård, trygghetslarm samt särskilt boende, för personer boende i området.

Andra inriktningar är:

• Biståndshandläggare i planeringsteam, handlar om att se till att personer som är inlagda på sjukhus ska komma hem på ett tryggt och säkert sätt. Planeringar genomförs oftast tillsammans med andra professioner i kommun och inom regionen. Viss uppföljning ingår i uppdraget och sker på korttidsenheten som finns placerad i centrala Kungsbacka.

• Biståndshandläggare i boteam, handlar om att kvalitetssäkra och följa upp beslut för personer som flyttat till på ett särskilt boende i kommunen. I uppdraget ingår också att arbeta med bosamordningen inom förvaltningen, dvs fördela särskilda boendeplatser samt växelvårds- och korttidsplatser.

Publiceringsdatum
2022-09-22

Profil
Du är duktig på att kommunicera med andra (internt/externt), både muntligt och skriftligt. Du är en god organisatör, ordningsam, flexibel, ansvarstagande, beslutsam och prestigelös. Det är vidare betydelsefullt att du kan arbeta självständigt, att du kan prioritera och strukturera arbetsuppgifterna. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har socionomexamen/examen från högskolans sociala omsorgsprogram, och/ eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper inom området myndighetsutövning och kring gällande lagstiftning samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation. B-körkort är ett krav för uppdraget. Goda kunskaper om IBIC är önskvärt.

Om oss på Myndighetsutövning
Verksamheten för Myndighetsutövning inom Vård & Omsorg består av bostadsanpassning, administration, förebyggande- och hälsofrämjande verksamheten samt bistånd- och avgiftshandläggning.

Biståndsenheten omfattar 22 handläggare, två förste biståndshandläggare samt två enhetschefer och vi arbetar utifrån Socialtjänstlagen (SoL). Biståndshandläggarna är uppdelade i olika områden; geografiska områden, planering- och korttidsplatser.

Vi har implementerat IBIC (Individens Behov I Centrum) som arbetsmodell och med den ett kvalitetssäkringsarbete där vi fokuserar på att arbeta med gemensamma mål och metoder. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom metoder i handläggning så som inom digital utveckling.

Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder dig en visstidsanställning på heltid under cirka ett år med start omgående eller enligt överenskommelse.

Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/

Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 6 oktober.

Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna kommer objektivt och strukturerat att användas som del i urval.

Om oss på förvaltningen för Vård & Omsorg
Vi är idag cirka 2000 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet ger våra invånare omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga hjälper vi våra omsorgstagare att leva ett trygg och värdigt liv utifrån sina behov och förutsättningar. Vi möter omsorgstagare med kunskap, engagemang och arbetsglädje och tillsammans utvecklar vi verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning till

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungsbacka kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/913".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungsbacka kommun (org.nr 212000-1256)

Kontakt
Sofia Wirdmo, enhetschef
0300-835853

Jobbnummer
7005388

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungsbacka Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungsbacka Kommun: