Biståndshandläggare till enheten för personer med funktionsnedsä

Stockholms stad, Biståndshandläggare Handikappomsorg vuxna / Administratörsjobb / Stockholm
2016-01-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare till enheten för personer med funktionsnedsä" (publicerad 2016-07-05) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Biståndshandläggare Handikappomsorg vuxna i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen. Med mer än en mil lång strandlinje är närheten till vatten och vackra promenader något som är självklart på Kungsholmen, men här finns också fantastiska parker och unika stadsmiljöer. Området har cirka 67 000 invånare.

På förvaltningen finns Enheten för personer med funktionsnedsättning. Enheten är en av tre beställarenheter inom förvaltningens avdelning för social omsorg. Enheten består av sju biståndshandläggare, en administrativ assistent, en kontaktsekreterare, en biträdande enhetschef samt en enhetschef. Vår målgrupp är personer i åldrarna 0-65 år med vissa funktionsnedsättningar och en tillhörighet i stadsdelen.

Arbetsplatsen är belägen i nya öppna kontorslokaler på Lindhagensgatan 76, med närhet till goda kommunikationer.

Publiceringsdatum
2016-01-26

Arbetsuppgifter
Enheten arbetar utifrån uppdraget att genom väl utredda och målformulerade biståndsinsatser stödja och stärka vår målgrupps förmåga till ett självständigt liv. Verksamheten bedrivs utifrån politiska mål, övergripande lagstiftning, rättspraxis samt lokala riktlinjer. Som biståndshandläggare på Enheten för personer med funktionsnedsättning arbetar du med att utifrån fastställda utredningsinstrument handlägga ansökningar om bistånd enligt SoL, LSS och Lagen om riksfärdtjänst. Målgruppen är personer med fysiska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar i åldern 0-65 år. Arbetet innebär mycket enskilt arbete på såväl kontoret som på olika vårdinstitutioner och i enskildas hem. Du fattar egna beslut om insatser på delegation alternativt förarbetar utlåtanden som läggs fram för chef, nämnd eller domstol. Tjänsten innebär stora krav på god samverkan och förhandlingsförmåga både internt och extern. Exempel på externa samverkansparter är försäkringskassa, landsting, privata vårdbolag, arbetsförmedling och andra kommuner.

Stora delar av arbetet fokuserar på kvalificerad uppföljning av beslutade insatsers resultat utifrån överenskomna insatsmål. Stor vikt läggs också vid medveten budgetuppföljning och kostnadsmedvetenhet utifrån politiskt fattade beslut. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår egen verksamhet och du förväntas ta aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du som söker ska ha goda kunskaper i tillämplig lagstiftning och rättspraxis samt erfarenhet av myndighetsutövning. Det är meriterande om du tidigare har dokumenterat i Stockholm stads verksamhetssystem Paraplyet samt arbetat med bedömningsinstrumentet DUR. Det är även meriterande om du har erfarenhet av handläggning av barnärenden. Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift samt kunna anpassa din kommunikation utifrån den du möter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid valet av ny medarbetare.

Dina personliga egenskaper
Flexibel - eftersom du arbetar med människor vars behov, förmågor och förutsättningar kan se mycket olika ut.

Social - då du möter brukare och deras anhöriga/företrädare samt samarbetar med personal både internt och externt.

Empatisk - med anledning av att du ofta möter människor i kris är det viktigt att du kan se möjligheter, förmedla hopp och kommunicera på ett respektfullt sätt.

Självständig - eftersom du utför mycket av arbetet på egen hand och då måste kunna planera, strukturera och organisera ditt arbete efter rådande omständigheter.

ÖVRIGT
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under hela rekryteringsprocessen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Arbetstid: Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-03-01 .

Ersättning
Månadslön Månadslön.
FÖRMÅNER
Kungsholmens stadsdelsförvaltning tillämpar vinter- och sommararbetstid och har ett flextidsavtal.
Som medarbetare har du möjlighet att köpa stadens motions- och simhallskort till subventionerat pris.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-09
Ange följande referens när du ansöker: A38983
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Ljungquist, Enhetschef 0850808424 anna.ljungquist@stockholm.se

Facklig kontakt
Maria Wendelstig, SACO/SSR 0850808457 maria.wendelstig@stockholm.se
Rolf Nyström, Vision 0850808673 rolf.nystrom@stockholm.se

Företag
Stockholms stad, Biståndshandläggare Handikappomsorg vuxna

Adress
Stockholms stad, Biståndshandläggare Handikappomsorg vuxna
Box 49039
10028 Stockholm

Kontorsadress
Lindhagensgatan 76 10028 Stockholm

Jobbnummer
2636202

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Biståndshandläggare Handikappomsorg vuxna

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Biståndshandläggare Handikappomsorg vuxna: