Biståndshandläggare till Enhet 1-LSS och Enhet 2-äldreomsorg

Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsvariationer. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.

Biståndskontorets huvuduppgift är att utifrån individens behov utreda och bedöma enligt gällande lagstiftning, samt utifrån givna resursramar säkerställa att vård och sociala tjänster av god kvalitet, tillhandahålls äldre och personer med funktionsvariationer.

Vi ansvarar för handläggning av ärenden som avser bistånd enligt SoL, LSS samt bostadsanpassningsbidrag. Vi är indelade i tre enheter där enhet 1 handlägger ärenden enligt LSS, där är vi 12 Biståndshandläggare. På enhet 2 arbetar 18 Biståndshandläggare med socialpsykiatri och äldreomsorg, här har vi även 4 handläggare som arbetar med bostadsanpassning. Enheten är uppdelad med 6 handläggare i Torshälla och 12 handläggare i Eskilstuna. På enhet 3 arbetar det 23 Biståndshandläggare med äldre över 65 år.

Nu söker vi fem nya kollegor!

Till LSS med inriktning mot barn o vuxna
• 2 tillsvidare
• 2 vikariat med start omgående och fram till 31a januari respektive 30 september 2019

Till Äldreomsorgen
• 1 vikariat med start omgående fram till 31a januari 2019


Publiceringsdatum
2018-02-23

Arbetsuppgifter
Vill du jobba med ett gäng som fokuserar på arbetsglädje? Där du får personlig utveckling och får göra skillnad på riktigt? Du ska du söka till oss!

Hos oss arbetar du med att utreda, bedöma och besluta i ärenden enligt SoL och LSS. Du bedömer behov, fattar beslut, dokumentera i systemet VIVA och lämnar beställning till verkställighet. Du kommer att samverka internt med arbetsterapeuter, sjukgymnaster och omvårdnadspersonal men också med myndigheter och andra externt berörda. I det dagliga arbetet får du hjälp och stöd från någon av våra fem teamledare och du får en mentor från början för att du ska få komma in i arbetet på ett bra sätt. Tillsammans ansvarar vi för att verksamheten fungerar, och hjälper varandra där det behövs.

Som nyanställd hos oss får du en omfattande introduktion där vi går igenom hur vårt dokumentationsverktyg VIVA fungerar. Vi går även igenom vårt bedömningsinstrument ICF. Efter introduktionen får du en erfaren kollega som mentor tills du känner dig tillräckligt självständig.

Hos oss arbetar vi efter ett kompetensårshjul där vi erbjuder dig internutbildningar och relevanta externa utbildningar. Vi tycker att det är viktigt att vi har uppdaterade kollegor och därför prioriterar vi tillgänglighet och en öppen dialog mellan varandra. Inga frågor eller funderingar lämnas obesvarade, allt för att du ska kunna utföra ditt uppdrag på bästa sätt.

För att göra hembesök hos våra brukare kan du använda någon av våra elcyklar eller bil. Du har möjlighet att i samråd med vår arbetsledning och dina kollegor, använda flextid fram till 09 och efter 15. Såklart erbjuder vi också friskvårdsbidrag eller en timmes friskvård per vecka.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en avslutad socionomutbildning eller dig som har läst sociala omsorgsutbildningen. Alternativt att du studerar till socionom och tar din examen i juni 2018. För att bli aktuell för en tillsvidareanställning krävs det att du har ditt examensbevis. Har du en beteendevetenskaplig utbildning och har läst relevant juridik som exempelvis offentlig rätt eller förvaltningsrätt är det meriterande.

Det är meriterande om du har haft VFU inom någon form av myndighetsutövning eller arbetslivserfarenhet från myndighetsutövning. Vi ser positivt på om du har kunskap eller praktisk erfarenhet av områden inom LSS, SoL eller ICF. Du som säker får gärna ha dokumentationserfarenhet i systemet VIVA men det är inget krav.

Som biståndshandläggare krävs det att du kan uttrycka dig obehindrat i svenska, i tal och skrift. Om du kan fler språk än svenska är det meriterande. Särskild meriterande är finska, då vi är ett finskt förvaltningsområde. I rollen som Biståndshandläggare krävs det att du har grundläggande datakunskaper och har B-körkort. Vi vill gärna att du använder våra elcyklar, men ibland kan du behöva göra hembesök i Eskilstunas ytterområden, därför är det viktigt att du kan ta dig fram smidigt.

För att trivas i rollen som Biståndshandläggare hos oss är du en person som har lätt för att förstå och sätta dig in andra människors känslor och beteende. Du trivs på en arbetsplats där du får följa regler och ramar i arbetet, men har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter. Du är en robust person eftersom du ibland behöver fatta svåra beslut och du tycker om att kunna arbeta självständigt.

Är det dig vi söker? Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Sanarast.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-11
Ange följande referens när du ansöker: 4361
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Malin Medin 016-710 31 47
Peter Kinnunen 016-710 15 76
Anna Hallberg 016-710 77 81

Företag
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen
Alva Myrdals gata 3D
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
63186 Eskilstuna

Jobbnummer
3982666

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen: