Biståndshandläggare till biståndsenheten funktionsnedsättning

Västerås stad, Sociala nämndernas förvaltning / Administratörsjobb / Västerås
2017-04-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare till biståndsenheten funktionsnedsättning" (publicerad 2017-09-11) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerås stad, Sociala nämndernas förvaltning i Västerås

Anser du att alla människor har rätt till ett gott liv? Har du ett extra stort engagemang för personer med funktionsnedsättning?

Västerås stads biståndsenhet arbetar för att möta önskan om ett gott liv för målgruppen personer med olika funktionsnedsättningar. Vårt uppdrag är att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LSS med inriktning på funktionsnedsättning av fysiska och psykiska och/eller intellektuella slag. Vi är 30 medarbetare som arbetar med detta uppdrag som exempelvis kan vara insatser inom hemtjänst, personlig assistans och avlösarservice i hemmet. I enheten innefattas även stödfamiljsanordnare, kontaktpersonsverksamhet och boendesamordnare. Vi arbetar för att alla ska få en rättssäker bedömning och en kvalitetssäkrad beslutsprocess.

Vi har idag två lediga tjänster. Den ena är biståndshandläggare riktad mot arbete med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar. Den andra tjänsten, stödfamiljssamordnare, riktar sig mot att rekrytera och utreda stödfamiljer till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar.

Biståndsenheten ingår i sociala nämndernas förvaltning. Läs gärna mer om förvaltningen här: www.vasteras.se/socialanämndernasforvaltning.

Följ gärna Sociala nämndernas förvaltning på Instagram: https://www.instagram.com/snfvasteras/



Publiceringsdatum
2017-04-24

Arbetsuppgifter
Vill du vara delaktig i att underlätta vardagen för personer med specifika behov? Hos oss kan du göra detta genom att arbeta som biståndshandläggare med myndighetsutövning som i praktiken innebär att utreda behovet hos individen, besluta om lämplig insats och följa upp enligt SoL och LSS. Vi ser att du har ett tillmötesgående arbetsätt som innebär att du under utredningen håller individen informerad kring relevanta aspekter såsom utbudet av insatser och leverantörer av dessa. Denna roll riktar sig mot arbete med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar.

Tjänsten stödfamiljssamordnare, som också innefattar myndighetsutövning, riktar sig mot att rekrytera och utreda stödfamiljer till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar samt att följa upp alla stödfamiljer som har placeringar. I denna tjänst får du också möjlighet att vid behov ge stöd och vägledning till stödfamiljerna i deras uppdrag. I uppdraget har du nära samarbete med de biståndshandläggare som utreder barnet. Detta för att säkerställa den bästa matchningen mellan barnet/ungdomen och den stödfamiljen som bäst kan tillgodose dennes behov. Du ingår i ett team tillsammans med kontaktpersonsverksamheten och vid behov stöttar ni upp varandra i olika arbetsuppgifter.

Vi erbjuder tjänster med variation i arbetsuppgifterna och möjlighet för dig att utvecklas inom socialt arbete. En stimulerande del av arbetet är såväl interna kontaktytor som externa med aktörer som vårdgivare och myndigheter. Vid din sida har du stöd av tre teamledare och vårt arbetsklimat präglas av nytänkande och målfokus. För att främja din utveckling kommer du erbjudas återkommande kompetensutveckling i form av olika utbildningar, föreläsningar och handledning.



Kvalifikationer
Som biståndshandläggare och stödfamiljssamordnare står mötet med individen i fokus och vi lägger stor vikt vid personlig kompetens. Du är en kvalitetsmedveten och nyskapande person som är drivande i att finna individanpassade lösningar. Du får energi av att interagera med olika personer internt och externt samt koordinera uppgifter för bästa resultat. Du bör vara en person med kunskap om regelverket (SoL och LSS) då arbetet präglas av rättssäkerhet och korrekt dokumentation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med dokumentationssystem som exempelvis Pulsen Combine.

Du har en socionomexamen eller annan akademisk examen inom området som bedöms lämplig. Vid annan examen än socionom ser vi gärna akademisk utbildning inom socialrätt. Erfarenhet av myndighetsutövning och kunskap inom området personer med funktionsnedsättning och/eller psykisk ohälsa är till din fördel. Då ena tjänsten riktar sig mot att rekrytera och utreda stödfamiljer ser vi det som ett plus om du tidigare har arbetat inom detta område.

För båda tjänsterna är B-körkort ett krav och i denna rekrytering kommer utdrag ur belastningsregistret att begäras.

Detta kan vara nästa steg i din karriär!


ÖVRIGT
Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och välfungerande stad där framtidstro står i centrum. Tillsammans bidrar vi till välfärden och gör skillnad varje dag. I Västerås stad strävar vi efter att varje dag leva upp till vår värdegrund "Alltid bästa möjliga möte".

Vi vill ha en sammansättning av medarbetare som speglar mångfalden i vårt samhälle. Det tror vi är viktigt för en stolt och välfungerande stad. Funderar du på att flytta till Västerås? Besök gärna www.jiv.se, som ger dig information om staden och vilket stöd medflyttarakademin kan ge dig och din respektive vid en eventuell flytt.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. Västerås stad arbetar bland annat för att alla våra tillsvidareanställda medarbetare ska få möjligheten att önska tjänstgöringsgrad.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-14
Ange följande referens när du ansöker: 2017/00294
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Enhetschef Marie-Louise Ohlander 021-39 21 49
HR-konsult Mika Eriksson 021-39 10 69

Företag
Västerås stad, Sociala nämndernas förvaltning

Adress
Västerås stad, Sociala nämndernas förvaltning
Västerås
72187 VÄSTERÅS

Kontorsadress
72187

Jobbnummer
3455205

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västerås stad, Sociala nämndernas förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerås stad, Sociala nämndernas förvaltning: