Biståndshandläggare till äldreomsorgen på Södermalm

Södermalms stadsdelsförvaltning / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södermalms stadsdelsförvaltning i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad.

Det bor ca 130000 invånare i området.

Publiceringsdatum
2017-11-08

Beskrivning
Vid beställarenheten för äldre arbetar ca 55 personer. Biståndshandläggarna är indelade i grupper, där tre grupper arbetar som hemmahandläggare och gör hembesök utifrån geografisk indelning, en grupp arbetar med vårdplaneringar på sjukhus inklusive uppföljningar på korttidsboenden och ytterligare en grupp om tre handläggare täcker upp där det finns behov för tillfället. I den tredje gruppen finns även en biståndshandläggare som ansvarar för personer som bor på servicehus och i vård- och omsorgsboenden. Vi har vidare tre metodhandledare som arbetar med metodutveckling samt ger stöd och vägledning åt biståndshandläggarna i det dagliga arbetet. Metodhandledarna ansvarar även för introduktionen av nyanställda. Enheten har därtill tre avgiftshandläggare, en enhetschef, två biträdande enhetschefer, en administrativ sekreterare, färdtjänsthandläggare, bosamordnare och administratörer. Ungefär 3500 personer har beslut om bistånd inom äldreomsorgen.

Som nyanställd får du en individuellt anpassad introduktion av en metodhandledare. Biståndshandläggarna har extern handledning och juridisk handledning. Vi tycker det är viktigt med kompetensutveckling och är angelägna om att delta i bland annat de interutbildningar som staden erbjuder. Alla biståndshandläggare ska ha eller erbjudas utbildning i samtal enligt MI samt våld i nära relation.

Den äldre ska ha huvudrollen i sitt liv och medarbetarna på beställarenheten på Södermalm bidrar med stort engagemang till detta! Stämningen på enheten är mycket god och vi värnar om att upprätthålla en trivsam atmosfär. Enheten arbetar mycket strukturerat och strävar efter en god ordning. Vi värdesätter en öppen dialog och ett tillgängligt ledarskap.

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare på beställarenheten för äldre arbetar du med att utreda, besluta och följa upp behovet av insatser enligt socialtjänstlagen. Några av biståndshandläggarna arbetar även med utredning och beslut enligt LSS. Målgruppen är personer som är 65 år och äldre. I arbetet ingår att göra hembesök och vårdplaneringar, att dokumentera samt att samverka med utförare, primärvård, sjukhus med flera. Samverkan sker även med vår sociala avdelning i ärenden där det finns beroendeproblematik, psykisk ohälsa, vräkningsrisk, våld i nära relation eller hemlöshet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som drivs av ett samhällsengagemang och som vill vara med och utveckla vår verksamhet så att Södermalms äldre medborgare får en trygg omsorg.

Du ska ha socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har kunskap om äldreomsorg och lagstiftning inom området. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande.

Mycket god svenska krävs i både tal och skrift. En stor del av arbetet består av dokumentation och journalföring.

Det är viktigt att vara flexibel samt att kunna prioritera i det dagliga arbetet. Vidare är det av stor betydelse att du har en personlig mognad, god samarbetsförmåga, en pedagogisk förmåga samt ett empatiskt förhållningssätt i arbetet som biståndshandläggare.

Övrig information
Södermalms stadsdelsförvaltning satsar på friskvård och har en friskvårdskonsulent. På beställarenheten för äldre har vi även flera hälsocoacher. Möjlighet till friskvård finns, och i kontorshuset finns tillgång till en jättefin träningslokal! Arbetsplatsen har flexibel arbetstid. Under perioden maj-augusti har vi kortare arbetstid.

Välkommen med din ansökan!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
39,5 tim./v.. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-22
Ange följande referens när du ansöker: 2017/7561
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helena Pihlgren helena.pihlgren@stockholm.se alt tel 08-508 13 179
Linda Hamnes linda.hamnes@stockholm.se alt tel 08-508 13 156

Företag
Södermalms stadsdelsförvaltning

Adress
Södermalms stadsdelsförvaltning
Medborgarplatsen 25 plan 7
10266 Stockholm

Kontorsadress
Medborgarplatsen 25 plan 7

Jobbnummer
3791122

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södermalms stadsdelsförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södermalms stadsdelsförvaltning: