Biståndshandläggare som vill ingå i vårt starka team sökes!

Partille kommun / Administratörsjobb / Partille
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun i Partille

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Partille kommun vill vara en hälsofrämjande arbetsplats och därför får du som medarbetare ta del av en rad förmåner såsom olika fritids- och friskvårdsaktiviteter, flextid, friskvårdsbidrag och förmånscykel. Vi har även möjlighet till ytterligare 5-6 semesterdagar per år genom att byta ut semesterdagsersättning mot ledig tid. Vårt kontor finns i Partille centrum med snabba och täta förbindelser till Göteborg. Vi erbjuder möjlighet att arbeta på distans upp till ett par dagar per vecka.

Biståndsenheten består av 26 handläggare, en bostadsanpassningshandläggare, två förste biståndshandläggare, en enhetschef samt två administratörer som avlastar i de administrativa uppgifterna. Vi arbetar mot äldre som har behov av insatser enligt SoL samt mot barn och vuxna med fysiska, intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar som behöver insatser enligt LSS och SoL. Enheten är uppdelad i team utifrån verksamhetsområde, funktionsstöd och äldreomsorg. Nu söker vi dig som vill bidra till vårt viktiga uppdrag som biståndshandläggare med inriktning SoL, målgruppen är i första hand äldre personer.

Hos oss får du en coachande arbetsledning och metodstöd, extern processhandledning samt utbildningsmöjligheter som får dig att växa i din yrkesroll. För den egna utvecklingen har alla en läsdag per termin där grupperna ofta ordnar egna bokseminarier för diskussion och ökat lärande. På enheten ger vi varandra stöd i olika ärenden och utvecklar verksamheten tillsammans utifrån förbättringsfilosofin Lean. Vi har ett tydligt fokus på att främja en god arbetsmiljö. Sedan flera år skriver vi alla våra utredningar efter Socialstyrelsens IBIC modell och har ett datasystem som är anpassat för det. Längden på introduktion och bredvidgång bedöms utifrån din individuella kompetens för att du ska få en så god start som möjligt.


Publiceringsdatum
2021-12-20

Arbetsuppgifter
• Tycker du om att arbeta i team?
• Vill du vara med och påverka?
• Är arbetsmiljön viktig för dig?

Vi är en enhet där våra högst prioriterade mål handlar om att skapa en god arbetsmiljö med nära till skratt och vi lägger stor vikt av att det ska vara roligt att gå till jobbet. Vi sätter brukaren i fokus och tror att ett gott bemötande är nyckeln till framgång tillsammans med en stor portion kompetens. Vi arbetar aktivt med utveckling och kvalitetsarbete. I vårt arbete tar vi tillvara den bredd av kunskap och erfarenhet vi gemensamt har på enheten.

Som handläggare är din uppgift att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL samt ansvara för information under pågående utredning så att brukarna får rätt insats när livet och hälsan skiftar. Du möter många människor, tar del av deras levnadshistorier och bidrar till en skillnad i deras liv när de får stöd till en fungerande vardag. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter. Viktigt för oss är att vi samarbetar utifrån våra olika roller och kompetenser.

Vi söker nu en biståndshandläggare till vårt planeringsteam och två stycken till vårt team för handläggning inom ordinärt boende. Som handläggare med ansvar för ett geografiskt område arbetar du med brukare som bor kvar i ordinärt boende. Du arbetar i nära samverkan med en eller flera kollegor som delar området utifrån en datumindelning, vanliga ansökningar är insatser så som hemtjänst, dagverksamhet, trygghetslarm, korttidsplats/växelvård och särskilt boende. Områdeshandläggarna har gemensam extern processhandledning.

Som handläggare i vårt planeringsteam, som består av fem handläggare, arbetar du i team för att brukarna ska kunna lämna sjukhuset när de är utskrivningsklara samt följer upp de brukarna som efter sjukhusvistelse får beslut om korttidsplats. I teamet ingår även sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter och ni har gemensam extern processhandledning. Teamets medarbetare har sina arbetsplatser nära varandra för en smidig samverkan i det dagliga arbetet. Planeringarna tillsammans med brukare och sjukvårdens representanter sker i första hand genom digitala möten.

Handläggarna i planeringsteam och mot ordinärt boende arbetar nära tillsammans och utgör vårt SoL-team som varje vecka har gemensamt metodmöte, hjälps åt vid semestrar, frånvaro mm.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om rådande lagstiftning och rättspraxis inom området. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och gärna från utskrivningsplanering från sjukhus. Har du erfarenhet av IBIC är detta meriterande. B-körkort med körvana är ett krav.

Som person är du positiv, engagerad och gillar att vara med och påverka. Du har erfarenhet och intresse av att möta människor utifrån ett professionellt förhållningssätt. Du är bekväm i myndighetsrollen och har en god förmåga att formulera dig i tal och skrift. Rollen kräver att du arbetar självständigt med förmåga att strukturera och prioritera bland arbetsuppgifterna. Vidare är du bra på att samarbeta och att upprätthålla goda kontakter med brukare, kollegor samt övriga samverkanspartners i det dagliga arbetet. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet! Vårt jobb är inte alltid enkelt, men alltid meningsfullt. Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss! Välkommen in med din ansökan!

ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Vi arbetar med löpande urval så vänta inte med din ansökan! .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Partille kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "389/21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Biståndshandläggare
Astrid Ulriksdotter
031- 792 12 13

Jobbnummer
6195677

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Partille kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun: