Biståndshandläggare och LSS-handläggare (sommarvikariat)

Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar "Balans i livet". Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena - hur människor mår, blir bemötta och kan växa - eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vi söker sommarvikarier till rollerna biståndshandläggare SoL/äldre, biståndshandläggare socialpsykiatri samt LSS-handläggare inom Omvårdnadsförvaltningen, Falu kommun.

Vi utför ett omväxlande och stimulerande arbete där vi får möjlighet att träffa personer som kan ha behov av stöd i vardagen. Målgruppen är personer som ansöker om bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL) och insatser inom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2024-02-22

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att du ska fungera som sommarvikarie för ordinarie handläggare som är på semester. Du kommer få introduktion i myndighetsutövning och du kommer få sätta dig in i vårt dagliga arbete, där IBIC är ett arbetssätt. Dina arbetsuppgifter består bland annat av fysiska möten, hembesök, telefonsamtal, skriva utredningar, bedöma, besluta och dokumentera i vårt verksamhetssystem Treserva. Uppföljningar av tidigare beslut ingår i arbetsuppgifterna.

Arbetet innebär möjlighet att:
• Möta människor när de befinner sig i olika utsatta situationer
• Utmana dina tankevägar
• Bidra till att kommunen skapar en bättre och mer meningsfull tillvaro för våra invånare
• Lära dig mer om myndighetsutövning, socialtjänst och ansvarsfördelning mellan olika huvudmän
• Samarbeta och samverka med flera olika aktörer

Kvalifikationer
För rollen krävs:

• Socionomstudier där du som minst har genomfört 4 terminer alternativt att du har annan högskoleexamen där socialrätt 15hp ingår

• Kunskap och erfarenhet av att dokumentera på svenska i digitala system

• B-körkort

• Du behöver ha lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter

• Digital vana och intresse

Dina personliga egenskaper
I arbetet som handläggare möter du dagligen nya personer som befinner sig i en mer eller mindre utsatt situation. Därför är det viktigt att du som person visar intresse och förståelse för de personer du möter. En god kommunikation och ett gott samarbete med de kollegor, anhöriga och andra professioner är en förutsättning för arbetet. Du har ett självständigt arbetssätt, är strukturerad, med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare är du flexibel och beslutsam samt anpassar dig till ändrade omständigheter och driver processer på ett målinriktat sätt. Då arbetet innebär kontakter med många samarbetspartners bör du ha en mycket god samarbetsförmåga och kan agera utifrån arbetsledningens instruktioner och vägledning.

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet av biståndsbedömning inom SoL och/eller inom LSS

• God digital vana gällande att hantera förkommande it system inom kommunal verksamhet

Anställningsvillkor
Du behöver kunna arbeta ca 9 veckor under veckorna 24-33.

Anställningsformen är tidsbegränsat vikariat.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget via polisens hemsida.

Kontaktuppgifter

Anna Thoors, enhetschef myndighet SoL, tel. 023-830 86, mail: anna.thoors@falun.se

Cathrine Andersson, enhetschef myndighet LSS och socialpsykiatri, tel. 023-829 78, mail: cathrine.a.andersson@falun.se

Fackliga företrädare

Kristina Hedlöf, Vision, mail: kristina.hedlof@falun.se

Carina Renhuvud, Akademikerförbundet SSR, mail: carina.renhuvud@falun.se

Övrig information
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Kontaktinformation
Jonas Hampus, Sektionschef

Arbetsplats

Falun

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4766126755".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221), http://www.falun.se/

Kontakt
Sektionschef
Jonas Hampus

Jobbnummer
8488870

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: