Beredskapshandläggare med administrativt fokus

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Är du vår nya stjärna som är driven och duktig på struktur och ordning? Vill du vara med på vår resa när vi utvecklar enhetens ansvarsområden? Vi växer och behöver bli fler och nu söker vi dig som är vår nya stjärna när det kommer till administration.

PTS växer och får nya arbetsuppgifter och uppdrag. Från 1 okt 2022 gäller en ny struktur för krisberedskap och civilt försvar i Sverige och för PTS del innebär det att vi numera är både beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn elektroniska kommunikationer och post. Som sektorsansvarig myndighet ansvarar PTS för att leda arbetet med att samordna åtgärder inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap.

Om rollen
Som beredskapshandläggare på enheten för beredskap kommer du att få arbeta med att administrera och ta fram underlag till möten, båda interna och externa möten. Vidare kommer du arbeta med administration i samband med övningar och utbildningar som enheten genomför både internt och tillsammans med andra aktörer. Du kommer också att ingå i förvaltningsorganisationer för våra krishanteringssystem, för PTS användande av Rakel samt hantera en del av det administrativa arbetet i förvaltningen av PTS forum nationella telesamverkansgruppen, NTSG. Du kommer också få driva enhetens arbete med att skapa en struktur i myndighetens nya dokumenthanteringssystem samt delta i arbetet med att förvalta och utveckla processer och rutiner för PTS interna beredskap och för PTS nya sektorsroll.

Det kan också bli aktuellt att delta i krisstabsarbete, att delta i övningar samt bistå vår lägesbildsfunktion

Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen vara av administrativ karaktär men du kommer också få bidra till utvecklingen av enhetens ansvarsområden. Hos oss får du stor möjlighet att själv bidra, utvecklas och påverka dina arbetsuppgifter. Du kommer in i en spännande tid där mycket händer på både nationell nivå och internationell nivå.

På enheten för beredskap arbetar just nu 12 engagerade personer med mycket driv och vilja att göra Sverige bättre. Kompetensmässigt så är det en blandning av jurister, statsvetare, systemvetare och ingenjörer som tillsammans hjälps åt och samarbetar inom de områden som enheten ansvarar för, dvs att samordna PTS arbete med krisberedskap och totalförsvar.

Vem är du?
För att trivs och vara framgångsrik i den här rollen behöver du ha en god förmåga att skapa relationer och samordna ditt arbete tillsammans med andra. Du måste kunna hoppa in där du behövs och därför behöver du vara både flexibel och prestigelös som person. Du behöver även på ett strukturerat och välorganiserat vis driva arbetsuppgifter framåt, självständigt eller tillsammans med andra. Rollens arbetsuppgifter ställer krav på stor förmåga till noggrannhet men också förmågan att kunna vara lösningsorienterad när nya händelser uppstår och uppgifter behöver lösas. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk examen eller yrkesutbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, samhällsvetenskap, ledningsstöd, administration, teknik/data eller motsvarande erfarenhet erhållen i arbetslivet
• Kunskap om det svenska krishanteringssystemet och/eller totalförsvaret
• Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning
• Mycket god förmåga att använda sig av grundläggande tekniska stödsystem såsom tex Officepaketet
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är även meriterande om du har:

• Erfarenhet av framtagning av processer och rutiner
• Kunskaper i tekniska system för krisberedskap som tex WIS eller Rakel
• God förmåga att skriva mötesanteckningar, sammanfattningar och rapporter
• Erfarenhet av att planera och genomföra större möten
• Kunskap om det elektroniska kommunikationer och/eller postsektorn


Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med 3 kap. 1-3 §§ säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 20 november.

För mer information kontakta enhetschef Rita Hammarstedt på Rita.Hammarstedt@pts.se För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8225756

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: