Barnskötare till Hammarbyhöjdens och Björkhagens förskolor

Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Hammarbyhöjdens förskolor / Barnskötarjobb / Stockholm
2018-03-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Barnskötare till Hammarbyhöjdens och Björkhagens förskolor" (publicerad 2018-06-28) ⬅️


Visa alla barnskötarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Hammarbyhöjdens förskolor i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.




Publiceringsdatum
2018-03-12

Beskrivning
Hammarbyhöjdens och Björkhagens förskolor kommer från och med augusti 2018 bilda en enhet med sju förskolor och 21 arbetslag.

Vi är tillsammans ca 380 barn, ett hundratal medarbetare och ledningen kommer bestå av förskolechef, två biträdande förskolechefer, 5 pedagogiska ledare och en administratör.

Alla förskolor gränsar till skog och natur som vi flitigt besöker tillsammans med barnen i olika projekt. På våra gårdar erbjuder vi många stationer som inbjuder våra barn till olika sorters skapande, bygg/konstruktion, odlande och som lockar till lek. Vi har egna kockar som lagar vår goda mat från grunden med stor del ekologiska råvaror.

I Skarpnäcks stadsdels förskolor har vi en mycket lång erfarenhet av att i vårt arbete inspireras av förhållningssätt och filosofi från förskolorna i Reggio Emilia.

Nyanställda deltar i pedagogisk introduktionsutbildning och som anställd deltar du fortlöpande i kompetensutveckling i form av nätverk och workshops med olika innehåll som leds och planeras av stadsdelens bildlärare och pedagogiska ledare.

Pedagogiska ledare i enheten verkar både coachande men också praktiskt i arbetet tillsammans med personal och barn i det pedagogiska arbetet. I reflektion utvecklar vi vårt arbete med stöd av observationer och pedagogisk dokumentation för att få syn på barns transdisciplinära processer och lärande. Våra förskolemiljöer ska locka, inspirera och utmana barnen i leken till lärande och utforskande tillsammans med andra barn och personal. Vi tänker att lärande sker genom glädje, vänskap, fantasi, humor och lekfullhet tillsammans med andra.

Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill ingå i ett kollegialt lärande. Vi skapar tillsammans ett generöst och öppet förhållningssätt där vi alla hjälps åt med arbetet mot målen och förväntade resultat utifrån våra olika uppdrag och arbetsuppgifter. I det pedagogiska arbetet ligger Reggio Emilias filosofi till grund för arbetet kring barn- och kunskapssyn, miljö och material. Vi ser det som en styrka att vara många som lär tillsammans

Vår verksamhet präglas av tydlig struktur, representativ delaktighet och transparens som möjliggör att vi alla på olika sätt kan bidra genom att leda och ta ansvar i vårt gemensamma arbete.

De digitala verktygen är en del av barnens vardagliga redskap i deras lärprocesser.

Vi har ett systematiskt pågående arbete med att fördjupa vårt normkritiska förhållningssätt där vi i en processplan regelbundet konkretiserar och följer upp vårt arbete. Vi vill arbeta så att normkritiskt perspektiv ingår i vårt dagliga arbete. Arbetet i enheten leds av genuspedagog.

Vi söker engagerade barnskötare som tillsammans med oss vill fortsätta utveckla och fördjupa arbetet så att barn och familjer är delaktiga och trivs. Alla våra barn ska få ingå i sammanhang av lustfyllt och omsorgsfullt lärande som gör dem nyfikna och möjliggör att de får utveckla sin fulla potential.

Vi ser barnen som huvudpersoner i sina egna liv och barn hos oss kan påverka redan som små. Genom att vara tillsammans med kamrater där de i olika lärprocesser utmanas i sitt sätt att tänka lär sig barn att uppskatta och ta till vara andra och deras tankar och ideér. Mångfald och olikhet skapar kreativitet och utveckling. Vi tänker att lärande sker genom glädje, vänskap, fantasi, humor och lekfullhet. Vid Skarpnäcks stadsdelsförvaltning, liksom i staden som helhet, strävar vi efter blandade arbetsgrupper och vi välkomnar därför en mångfald av sökande.

Dina arbetsuppgifter
Som barnskötare hos oss ingår du i ett arbetslag och har ansvar för att vara delaktig, stödja och leda i arbetet med barnen så att uppdraget genomförs och förväntade resultat för vår verksamhet uppnås. Vi följer upp med stöd av observationer och i reflektion kring vår pedagogiska dokumentation tillsammans med barn och pedagoger planerar vi hur vi ska fortsätta.

Alla medarbetare deltar regelbundet i nätverk i pedagogisk dokumentation, workshops/fortbildning i olika uttryckssätt och material samt har gemensam reflektions- och planeringstid arbetslagsvis varje vecka. Som nyanställd deltar man i pedagogisk introduktionsutbildning. Arbetslagen får handledning med stödenhetens specialpedagoger då behov finns.

Kvalifikationer
Att du har barnskötarutbildning och gärna dokumenterad erfarenhet av undersökande och projekterande arbetssätt i barngrupp. Du har förmåga att se helheten, har ett bra bemötande, är lyhörd, har god organisationsförmåga och är initiativrik. Du är seriöst nyfiken på barns tankar och värnar de demokratiska värdena samt har mod att prova nya sätt att arbeta utifrån vad du tillsammans med kollegor reflekterar om och det ni lär er i arbetet med barnen. Du målmedveten, har god samarbetsförmåga och tycker att det är roligt med utvecklings- och förändringsarbete.

Du skapar goda relationer med såväl kollegor och barn som vårdnadshavare och är tydlig i din kommunikation

Du har vana av att arbeta med digitala hjälpmedel

Du har förmågan att kombinera teori och praktik i ditt vardagliga arbete. Du har god förmåga att uttrycka och göra dig förstådd på svenska i tal och skrift. Om du talar flera språk eller har specialkompetens inom de estetiska språken är en fördel.

Beskriv i din ansökan hur du tänker kring barn och lärande och hur du tänker att du skulle kunna bidra för ett fortsatt gemensamt lärande hos oss. Vi kommer att ta stor hänsyn till din personliga lämplighet.

Utdrag från Polisens belastningsregister för förskola/skola måste du själv ansöka om och ta med dig vid eventuell intervju. Detta gör du på Polisens hemsida och det tar cirka två veckor att få hemskickat.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
40,00/40,00. Tillträde: 2018-08-06 eller tidigare enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning, ange löneanspråk i din ansökan

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-31
Ange följande referens när du ansöker: 2018/1544
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Brunfelter 08-508 15 846

Företag
Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Hammarbyhöjdens förskolor

Adress
Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Hammarbyhöjdens förskolor
Björkhagsplan 6
12117 Johanneshov

Kontorsadress
Björkhagsplan 6

Jobbnummer
4015875

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Hammarbyhöjdens förskolor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Hammarbyhöjdens förskolor: