Avgiftshandläggare

Älvsbyns Kommun / Socialsekreterarjobb / Älvsbyn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Älvsbyn, Boden, Piteå, Luleå, Arvidsjaur eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvsbyns Kommun i Älvsbyn

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!Vi söker dig som vill vara en del av och bidra till vår verksamhet. Som avgiftshandläggare tillhör du enheten Bistånd där det i dag arbetar åtta handläggare samt en administratör och en specialisthandläggare. Tjänsten omfattar också ett nära samarbete med enheten IFO, vilka vissa delar av arbetsuppgifterna riktar sig mot. I vår arbetsgrupp är vi måna om att värna om varandra och har en god gemenskap där man hjälps åt.

Som medarbetare hos oss i Älvsbyns kommun kan du ta del av ett antal förmåner.
Läs mer om våra förmåner https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/personalformaner/

Publiceringsdatum
2024-03-18

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en avgiftshandläggare som huvudsakligen ansvarar för avgiftshandläggning enligt Socialtjänstlagen kopplade till myndighetsbeslut. Det innebär handläggning i form av utredning, beräkning och beslut inom avgifter äldreomsorg, föräldraavgifter samt avgifter vård- och behandling samt fakturahantering kopplade till dessa.

Arbetsuppgifterna omfattar även hantering av återkrav, dokumentation, utskick av inkomstförfrågan samt registreringar av dessa, bevakning av förändringar kopplade till avgifter, hålla kontakt med olika aktörer rörande avgifter, interna kontakter med handläggare, arkivering, ta emot telefonsamtal under telefontider, i vissa fall kundbesök, ge stöd och vägledning till medborgare kopplar till avgiftshanteringen, arbeta med verksamhetsarbete och förbättringsarbete. Det förekommer också inom tjänsten andra administrativa uppgifter på enheten.

Kontakter med klienter, anhörig samt godman via telefon eller besök ingår som en naturlig del i tjänsten. Därför ser vi att du har en god serviceförmåga samt ett professionellt förhållningssätt och bemötande.

Tjänsten som avgiftshandläggare innebär ett nära samarbete med administratören på enheten där ni till exempel vid frånvaro samverkar och samarbetar.

Kvalifikationer
Sociala omsorgsprogrammet/Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer lämplig. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen är meriterande samt erfarenhet av avgiftshandläggning. Du har god datavana av att arbeta i olika system samt officepaket och excel.

Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket. Det är viktigt för oss att Du är en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer. Du har ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.

Vi erbjuder en tillsvidaretjänst på heltid med tillsättning efter överenskommelse.
Vi tillämpar provanställning vid nyrekrytering. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Utdrag ur polisens belastningsregister krävs.

Sista ansökningsdag 240401

Ersättning
Lönen är individuell, ange löneanspråk.

Allmänt
Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden.

Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Älvsbyn är Norrbottens pärla.

I vår kommun får cirka 8 000 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvsbyns kommun (org.nr 212000-2734), https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/lediga-jobb/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Enhetschef Biståndsenheten
Mariann Rosengren
mariann.rosengren@alvsbyn.se
0929-173 16

Jobbnummer
8548368

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvsbyns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvsbyns Kommun: