Avdelningschef till statsbidragsavdelningen

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen i Stockholm, Solna, Härnösand eller i hela Sverige

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se

På Statsbidragsavdelningen hanteras bland annat statsbidrag till grundskolor, gymnasieskolor, folkhögskolor och högskolor/universitet. Statsbidragsavdelningens uppdrag är att både administrera och följa upp effekter av statsbidrag. Bidragen kan beviljas både som verksamhetsstöd och särskilda utvecklingsmedel.

Avdelningen har 13 medarbetare. Tio stycken har sin placeringsort i Stockholm, två stycken i Örebro samt en medarbetare i Umeå.

Publiceringsdatum
2015-04-17

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill leda vår avdelning med placering i Stockholm. Du har ansvar för avdelningens verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö.

Uppdraget innebär bland annat att:
• leda och fördela arbetet
• ansvara för att verksamheten bedrivs i enlighet med beslutade mål och inom beslutade ramar
• utveckla den egna verksamhetens arbete och vara pådrivande i det myndighetsgemensamma utvecklingsarbetet
• ansvara för externa kontakter och samarbeten
• fastställa vägledningar och initiera och driva frågor om föreskrifter, riktlinjer, policyer och planer
• löpande följa det ekonomiska utfallet mot budget och ansvara för att budget följs.

Du ingår i myndighetens ledningsgrupp. I ditt uppdrag där ingår att i första hand bevaka frågor kring statsbidrag men också att bidra till myndighetens hela verksamhet.

Du är processägare för området statsbidrag och leder tillsammans med din processledningsgrupp arbetet med att ständigt förbättra processerna.

Arbetet förutsätter ett nära samarbete med övriga avdelningar på myndigheten.

Anställningen är en allmän visstidsanställning under ett år. Under denna period kommer det ske en uppföljning av organisationen.

Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget ska du ha
• en akademisk examen som statsvetare, samhällsvetare, ekonom eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• minst tre års arbetslivserfarenhet av att ha arbetat som chef. Arbetet ska ha inneburit ansvar för budget, personal och verksamhet
• erfarenhet av arbete i av offentlig verksamhet.

För att lyckas väl i uppdraget är det viktigt att du aktivt verkar för en god samverkan med såväl medarbetare som arbetstagarorganisationer. Din samarbetsförmåga kännetecknas av du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Vidare ska du ha en god kommunikativ förmåga. Det innebär att du kommunicerar på ett tydligt sätt, säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningar är klara för alla berörda parter.

I ditt arbete ska du kunna hantera komplexa frågor. Du behöver därför ha en god analytisk förmåga. Med det menar vi en problemlösande, numerisk och språklig förmåga.

Det är meriterande om du har
• arbetat som chef inom utbildningsområdet
• erfarenhet av att ha arbetat inom en statlig myndighet
• kunskap om, eller erfarenhet av funktionsnedsättningar och dess pedagogiska konsekvenser
• erfarenhet och ansvar för omfattande ekonomisk hantering och uppföljning
• erfarenhet av utveckling och anpassning av systemstöd, för hantering av komplexa processer
• erfarenhet av arbete i en processtyrd organisation.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. I denna rekrytering samarbetar vi med Poolia.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2015-11-01 , upphör: 2016-10-31 .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-03
Ange följande referens när du ansöker: ALL 2015/594
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Greger Bååth, Generaldirektör 010-473 60 35
Mikaela Sundin, PA-konsult 010-473 51 23
Ingela Johansson, Rekryteringskonsult 0722-34 31 50 ingela.johansson@poolia.se

Facklig kontakt
Katarina Miiros, Saco-S 010-473 50 52
Martin Hermvik, OFR/S 010-473 67 23 martin.hermvik@spsm.se

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen

Adress
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen
Box 1100
87129 Härnösand

Kontorsadress
Magasinsgatan 11 Härnösand

Jobbnummer
2253202

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statsbidragsavdelningen: