Avdelningschef till Statens inköpscentral

Kammarkollegiet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Stockholm, Karlstad, Härnösand eller i hela Sverige

Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet har i uppdrag av regeringen att ingå och förvalta ramavtal för varor och tjänster som är avsedda för andra statliga myndigheter och inom området informationsteknik hela den offentliga förvaltningen.

Syftet med verksamheten är att effektivisera de offentliga inköpen och verka för att bästa möjliga villkor skapas för myndigheternas anskaffningar. Här beaktas intresset av innovationer, teknikneutrala lösningar samt små och medelstora företags möjligheter att delta i upphandlingarna.

Avdelningens målsättning är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att erbjudna ramavtal blir ett naturligt val för avropande myndigheter. Statens inköpscentral förvaltar över 1 900 ramavtal som omsätter ca 14,1 miljarder kronor per år. Ramavtalen omfattar allt från bevakningstjänster, kontorsmateriel och hotelltjänster till it-drift, datacenter och mobiltelefoner. Avdelningen som har runt 60 medarbetare är organiserad i fyra enheter och en stabsfunktion.

Publiceringsdatum
2017-12-08

Dina arbetsuppgifter
Avdelningschefen för Statens inköpscentral har en mycket central roll inom myndigheten och ingår i myndighetens ledningsgrupp och rapporterar till generaldirektören inom ett sakområde som får allt större betydelse inom offentlig förvaltning. Statens inköpscentral är myndighetens största avdelning och avdelningschefen har verksamhet- och personal-, budgetansvar. I ansvaret ligger att löpande utveckla verksamheten efter dess behov, vilket i nuläget huvudsakligen bestäms av de snabba förändringar som sker på upphandlingsområdet och efter avropande organisationers krav och behov. Detta gör rollen till ett utmanande ledaruppdrag med strategisk betydelse och stort inflytande.

Rollen som avdelningschef omfattar bl.a. följande ansvarsområden:

• Ingå i Kammarkollegiets ledningsgrupp och delta i arbetet med myndighetens gemensamma utveckling. Ökad digitalisering kommer de närmaste åren att vara ett viktigt utvecklingsområde för hela Kammarkollegiet.
• Ansvara för att planera, leda, utveckla och följa upp avdelningens verksamhet.
• Förbereda, planera och leda möten med både nationella och internationella intressenter.
• Bygga och vidmakthålla nätverk för samverkan inom området offentlig upphandling samt arbeta för att Kammarkollegiets arbete med de statliga ramavtalen ska synas i positiva sammanhang.
• Se och nyttja medarbetares olika styrkor och drivkrafter så att avdelningens samlade kompetens tillvaratas och utvecklas på ett sätt som gynnar verksamheten.
• Representera Statens inköpscentral i olika publika sammanhang.

Inom avdelningen ingår det i rollen att kontinuerligt effektivisera, utveckla, öppna upp och förändra verksamheten och därmed säkerställa att samtliga enheter på avdelningen arbetar resultatinriktat, effektivt och enhetligt. Avdelningen har ett stort fokus på målgruppsnytta och det är därför viktigt med samordning så att hela verksamheten på en övergripande nivå har en gemensam inriktning.

Vi söker dig som har:

• Relevant akademisk examen gärna inom juridik, ekonomi, teknik eller annan inriktning.
• Flerårig erfarenhet av personalledning samt kunskap om och fallenhet för ledarskap.
• Erfarenhet av att arbeta med förändringsledning, utvecklings- och strategiarbete,
• Erfarenhet av att företräda en verksamhet i större externa sammanhang.
• Breda kunskaper om offentlig upphandling, både ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv.
• Kunskaper om verksamhetsplanering, budgetering och uppföljning.
• Erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet och kunskaper om statsförvaltningens särdrag

Meriterande är:

• Erfarenhet av att leda chefer
• Kunskap och erfarenhet av processtyrning

För att lyckas har du förmågan att skapa engagemang och delaktighet i arbetsgrupper. Du är presigelös och kan inspirera, motivera och leda medarbetare genom tydlig kommunikation och ett strategiskt tänkande. Du har integritet och personlig mognad liksom god samarbetsförmåga. Dessutom har du god förståelse för de fackmässiga aspekterna av arbetet och uttrycker dig tydligt och väl på svenska och engelska både muntligt och skriftligt. Vi fäster mycket stor vikt vid ledarskapet och dina personliga egenskaper samt din förmåga att kunna bygga och upprätthålla relationer både inom och utom organisationen.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 29 januari 2018.

Kontakt
Gunnar Larsson, GD, telefon 08-700 09 65

Helén Björkman, HR-chef, telefon 08-700 08 81

Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48

Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88

http://www.kammarkollegiet.se

Kammarkollegiet är den lilla myndigheten med de stora uppdragen. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 270 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kammarkollegiet

Adress
Kammarkollegiet
Box 2218
10315 Stockholm

Kontorsadress
Birger Jarlsgatan 16
114 34 Stockholm

Jobbnummer
3845962

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kammarkollegiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kammarkollegiet: