Avdelningschef till avdelningen för mottagning och utredning

Lysekils kommun / Administratörsjobb / Lysekil
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lysekil, Sotenäs, Munkedal, Orust, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil, Munkedal, Strömstad eller i hela Sverige

I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.

Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.

Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.




Publiceringsdatum
2021-12-21

Beskrivning
När nuvarande avdelningschef går i pension söker vi Dig som lockas av att tillsammans med ditt ledningsteam fortsätta att leda och utveckla utredning och handläggning inom det sociala verksamhetsområdet.

Vi kan erbjuda dig stimulerande arbetsuppgifter i en spännande miljö som präglas av positivism och framtidstro. Lysekil är en levande kommun året runt där positiva människor inspirerar varandra till nya idéer, visar tolerans och där samarbete är en självklarhet och utgör grunden för att åstadkomma en bra kommunal verksamhet.

Socialförvaltningen befinner sig i en tid av utveckling och nyorientering i sin verksamhet. Vi arbetar utifrån en tillitsbaserad styrning och ledning som präglas av modiga chefer som leder arbetet och optimerar alla medarbetares ansvarstagande och delaktighet i våra uppdrag. Socialförvaltningen arbetar utifrån mottot att ständigt följa utvecklingen och anpassa verksamheten efter omvärldens utveckling, hållbarhet och medborgarnas behov

Du ska säkerställa och vidareutveckla förvaltningens verksamhet och du bär det övergripande ansvaret för myndighetsutövningen i alla socialtjänstens verksamheter och för alla åldersgrupper. I avdelningen ingår också avgiftshandläggning och systemförvaltning för socialtjänstens verksamhetssystem. Du har två enhetschefer i ditt team. Tillsammans skapar ni förutsättningar för att förvaltningens resurser används effektivt och på bästa sätt. Vi lägger vikt vid att verksamhetsmålen uppnås utifrån de ekonomiska ramar som finns.

Som avdelningschef ingår du i förvaltningschefens ledningsgrupp tillsammans med ytterligare två avdelningschefer, MAS och två utredare/utvecklare.

Du verkar i din tjänst i en kommun, som genom gott samarbete och god samverkan mellan de kommunala förvaltningarna, nu vill fortsätta sitt arbete med stöd och service till sina invånare. Genom din erfarenhet och ditt breda kunnande, hittar du nya och hållbara vägar i de utmaningar som förvaltningen står inför med fokus på utveckling, struktur och systematiskt förbättringsarbete.

Vem är du?

Vi ser att du är en person som drivs av ditt engagemang för de frågor du bär ansvar för, och din vilja att utveckla den verksamhet du leder och verkar inom. Du är en person som initierar samverkan och har erfarenheter från socialtjänstens olika samverkansparters såväl internt som externt. Du är en person som bidrar till att skapa en attraktiv arbetsplats utifrån brukarens behov och gällande lagstiftning.

Du sätter upp mål och når resultat, även i komplexa frågor. Du är analytisk och flexibel, och inger som ledare trygghet för dina medarbetare, genom att vara, lyhörd samt pedagogisk och tydlig i din kommunikation och ditt beslutsfattande. Du är produktiv, utvecklingsorienterad och pålitlig. Vi lägger i denna tjänst stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansvar och arbetsuppgifter
- Ta initiativ till, samordna och leda den strategiska planeringen av verksamheten
- Ansvara för fortlöpande utveckling, sätta mål för och följa upp avdelningens arbete
- Ledning och styrning utifrån Lysekils kommuns styrmodell
- Ansvar för avdelningens samlade budget
- Arbetsmiljöansvar för avdelningen
- Ta initiativ till och delta i samverkan med såväl interna som externa aktörer
- Ta fram underlag och föredra ärenden i socialnämnden



Kvalifikationer
Du har relevant akademisk utbildning samt tidigare erfarenhet från, såväl ledande befattning inom offentlig verksamhet, som från något av verksamhetsområdena. Ett krav är att du har god förståelse av den kommunala beslutsprocessen, och vad det innebär att arbeta inom en politiskt styrd organisation. Som avdelningschef krävs att du har förståelse och goda förkunskaper inom gällande lagstiftning, budgetprocess och personalfrågor. Erfarenheter från samverkan kring tidigare samordnade insatser är meriterande.
Kunskap från verksamhetsområdet och vana från att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande.

Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt ha kunskap och erfarenhet av budgetansvar och ekonomiarbete.

Du skall ha intresse av att leda utvecklingsarbete och skicklighet i att utveckla verksamheten efter de behov som uppstår. Du behöver också ha god pedagogisk förmåga vad gäller att motivera och entusiasmera dina medarbetare i såväl dagligt arbete som i förändringsprocesser.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet där egenskaper som kommunikationsförmåga, trygghet i ledarrollen, samarbetsvilja och förmåga till helhetssyn är särskilt viktiga.



Anställningsvillkor
Vi tillämpar möjlighet till löneväxling, flextid och har ett förmånligt friskvårdsbidrag för att möjliggöra god balans mellan arbete och fritid.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner?

Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk.

Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta agneta@medflyttarservice.se , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2022-02-21 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lysekils kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/222".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)

Arbetsplats
Socialförvaltningen

Kontakt
Eva Andersson
0523-61 33 89

Jobbnummer
6197367

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lysekils kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lysekils kommun: