Avdelningschef inom folkbokförings- och fastighetstaxeringsområd

Folk- och fastighetsavdelningen / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Folk- och fastighetsavdelningen i Solna

Drivs du av ett komplext och utmanande ledaruppdrag som bidrar till samhällsnytta? Vill du leda och utveckla en bred verksamhet med fokus på framtid och kundnytta? Vi söker dig som är en kommunikativ och resultatinriktad ledare med erfarenhet av att leda andra chefer.

Du ser digitaliseringens möjligheter, är nytänkande och visar tillit till medarbetarnas förmågor.

Om jobbet

Som avdelningschef ansvarar du för att tillsammans med din ledningsgrupp leda, planera, följa upp och utveckla en samhällsviktig verksamhet. Du företräder Skatteverket både internt och externt och arbetar ständigt för ett fortsatt högt förtroende för myndigheten. Du är direkt underställd generaldirektören och ingår i Skatteverkets ledningsgrupp. Du är personalansvarig för nio enhetschefer i en verksamhet med omkring 1150 medarbetare fördelade på 25 orter.

Avdelningens uppdrag omfattar områdena folkbokföring, fastighetstaxering, registrering av bouppteckningar, äktenskapsregistret och utfärdande av ID-kort. På avdelningen finns även ansvaret för Statens personadressregister, SPAR. Arbetet på avdelningen utmärks av omfattande ärendehandläggning. Verksamheten ställer höga krav på effektivitet, kvalitet, rättssäkerhet och ett gott kundbemötande.

Ditt uppdrag blir att leda och utveckla avdelningens verksamhet mot digital informationshantering företrädesvis i kundens miljö. Det innebär såväl ett omfattande arbete med verksamhetsutveckling med stöd av IT som en utveckling och breddning av medarbetarnas kompetens. Nya digitala tjänster för våra målgrupper måste utvecklas och ett nytt internt handläggningsstöd behöver införas. Skatteverkets förmåga till god kontroll inom området behöver också stärkas. En del av din utmaning blir också att arbeta med att minska genomströmningstider och ärendebalanser.

Du leder huvudsakligen på distans i en virtuell organisation. Du har en viktig roll i Skatteverkets förändringsresa och leder i en organisation där vi ska visa tillit till varandras förmågor och ge varandra handlingsutrymme. Du uppmuntrar till samarbete och nytänkande, och skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- driva arbetet mot uppställda mål
- kunna leda och fatta beslut
- vara stabil och trygg som person och i din arbetsgivarroll
- kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra
- visa tillit till medarbetarnas förmågor och främja ett aktivt medarbetarskap
- visa mod i ledarskapet genom att vara öppen för nytänkande
- leda utveckling och lärande genom att skapa förutsättningar och engagemang
- ha strategisk förmåga och helhetssyn.

Du ska även ha:

- en relevant akademisk examen
- flera års erfarenhet av ledarskap i stora komplexa organisationer
- aktuell erfarenhet av uppdrag där du lett andra chefer
- erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete.

Bra att veta

Placeringsort är Solna.

Anställningen är tillsvidare.Förordnandet som avdelningschef är tidsbegränsat i fem år.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning. Det innebär att du måste vara svensk medborgare.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Ansökningar görs endast via Skatteverkets sida.

I denna rekrytering samarbetar Skatteverket med HRM Affärsutveckling AB.

För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig konsult Lennart Rydén, lennart.ryden@hrmab.se alternativt Hanna Falk, hanna.falk@hrmab.se

Intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2019-03-11

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-28
Ange följande referens när du ansöker: 2019/28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Katrin Westling Palm, Generaldirektör 010-574 84 42
Mirjana Daneskär, Rekryteringsspecialist 010-572 38 15

Företag
Folk- och fastighetsavdelningen

Adress
Folk- och fastighetsavdelningen
Solna
17194 Solna

Kontorsadress
Solna

Jobbnummer
4661653

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Folk- och fastighetsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folk- och fastighetsavdelningen: