Arkivhandläggare till rättsavdelningen i Stockholm

Polismyndigheten / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivhandläggare till Informationsförvaltning vid Rättsavdelningen Stockholm som är noggrann, ansvarstagande och strukturerad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättssektionerna arbetar drygt 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering.
Informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster. Informationsförvaltning Stockholm ansvarar för regionens arkivverksamhet och arkivlokaler samt för regionens, de nationella avdelningarnas och rikspolischefens kanslis registratur. I Informationsförvaltning 2 arbetar idag elva personer; arkivarier, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef.
Arkivbeståndet består till stora delar av handlingar från polisens brottsutredande verksamhet som brottsutredningar och kriminalärenden från 1920-talet och framåt. Men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar ingår.
Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivarie får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.


Publiceringsdatum
2023-05-25

Dina arbetsuppgifter
Din insats behövs i ett tillfälligt större ordnings- och förteckningsprojekt. Arbetsuppgifter som in- och utsortering, omflyttningar och gallringar av handlingar kan också ingå tillsammans med andra arbetsuppgifter knutna till arkivfunktionen.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieutbildning
• erfarenhet av att arbeta med arkiv
• förmågan att utföra fysiskt ansträngade arbete, som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring.
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana

Det är meriterande om du även har:
• erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
• kunskap om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• arkivvetenskap med minst 30hp/20p eller motsvarande utbildning inom arkivvård samt ordnande och förtecknande


Dina personliga egenskaper
Eftersom rollen som arkivhandläggare till stor del innebär självständigt arbete är du en ansvarstagande, flexibel och strukturerad person. Du kombinerar detta med god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Gruppchef Karin Sandberg, karin.sandberg@polien.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult Ingela Laméus, ingela.lameus@polisen.se

Fackliga företrädare
Lawen Dehghani/SACO tfn: 010-563 85 79,
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10,
Pär Renberg/Fackförbundet ST, tfn: 072-2465237,
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information:
Anställningsform: Visstidsanställning under ett år från start
Arbetsort: Kungsholmen, Stockholm
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse


Så ansöker du
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7 juni 2023. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr A294.501/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A294.501/2023 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-07
E-post: jobb.na@polisen.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Polhemsgatan 30 (visa karta)
102 26  STOCKHOLM

Jobbnummer
7816185

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: