Arkivarie till Nyköpings Stadsarkiv

Nyköpings kommun - Centrala funktionen / Arkivariejobb / Nyköping
2018-01-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie till Nyköpings Stadsarkiv" (publicerad 2023-10-06) ⬅️


Visa alla arkivariejobb i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nyköpings kommun - Centrala funktionen i Nyköping

Nyköping är en liten vacker stad i den sörmländska myllan där det finns en förkärlek till att kasta bort nycklar och ställa till gästabud med knorr.

Har du erfarenhet av arbete från offentlig verksamhet och arbetat med kartläggning av information, utbildnings- utredningsarbete. Då tror vi detta är en spännande utmaning för dig.
Vi ska nu förstärka med en arkivarie med visst fokus på verksamhetsutveckling

Nyköping befinner sig i en expansiv fas i vilken vi behöver höja service mot medborgare, företag och besökare och samtidigt effektivisera vår verksamhet och processer genom smartare användning av IT. Därmed står vi inför implementering av E-arkiv och digitalisering av kommunala verksamheter.
Vi söker dig som är intresserad av att vilja vara med att utveckla Stadsarkivets roll och e-arkivets funktion. Tjänsten är i Stadsarkivet som är en del av kommunledningskansliet. Kansliet har som uppdrag att ge stöd och sakkunskap åt kommunens politiska ledning, råd och utskott samt tjänstemannaorganisation. I stadsarkivet kommer du att arbeta nära vår informationssäkerhetssamordnare, projektkontor, E-råd samt IT-enheten.


Publiceringsdatum
2018-01-12

Arbetsuppgifter
Arbetet kommer att omfatta allt från sedvanliga arbetsuppgifter i stadsarkivet, såsom förtecknande, digitalisering, vård av material, hantera förfrågningar/ärenden, tillgängliggörande, till att delta i eller leda utvecklingsprojekt avseende kommunens hantering av verksamhetsinformation.

Som arkivarie inom Stadsarkivet kommer du ha ett ansvar för att driva och utveckla Nyköpings kommuns hantering av verksamhetsinformation (dvs verksamhetsutveckling med stöd av regler och rutiner för informationshantering). Ett led i utvecklingen är etablering av E-arkiv och det till denna kopplade E-tjänster.



Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk utbildning och/eller högskoleexamen inom arkivkunskap, samt andra ämnen som statskunskap, juridik eller för området annan relevant utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Har du projektledarutbildning eller motsvarande kunskap inhämtat på annat är det meriterande.

Du har minst 3 års arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet. Vi efterfrågar en arkivarie med erfarenhet från uppgifter inom samordnings- och koordinering tvärs genom olika verksamhetsområden, utredning och rapportering av både administrativa och mer verksamhetsnära uppgifter. Samt även erfarenhet av utvecklingsuppdrag inom såväl administrativa och mer verksamhetsnära uppgifter.
En förutsättning för att lyckas i denna roll ser vi att du har erfarenhet av att ha arbetat med implementering av E-arkiv.

Arbetet kräver att du har god förmåga att läsa omfattande texter och göra utdrag, sammanfattningar, analyser av densamma samt har erfarenhet av att rapportera utredningsuppdrag muntligt och skriftligt.
Vidare behövs god förmåga att kommunicera och utveckla konstruktiva lösningar och produkter inom administration och verksamhet. Samt mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Det är värdefullt om du har övriga språkkunskaper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person tar du initiativ och kan ansvara för dina egna uppgifter. Du styrs av mål- och resultattänkande och tar ansvar för de uppgifter du har. Du kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Att nätverka inom organisationen är för dig en självklarhet och en förutsättning för att lyckas i ditt uppdrag. Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete och förblir motiverad trots bakslag och besvikelser. Du arbetar bra med andra människor, är lyhörd och kan lyssna och kommunicera.


ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.

Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.

Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.

Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-10 10 29.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-19
Ange följande referens när du ansöker: A746721
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mikael Dahlin mikael.dahlin@nykoping.se 0155-248947
Sanna Lindell sanna.lindell@nykoping.se 0155-248091

Företag
Nyköpings kommun - Centrala funktionen

Adress
Nyköpings kommun - Centrala funktionen
Stora Torget 1, 611 83 Nyköping
61183 Nyköping

Kontorsadress
Stora Torget, Stadshuset 61183 Nyköping

Jobbnummer
3901201

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nyköpings kommun - Centrala funktionen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nyköpings kommun - Centrala funktionen: