Arkivarie IT

Huddinge Kommun / Bibliotekariejobb / Huddinge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Huddinge, Botkyrka, Stockholm, Salem, Ekerö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Huddinge Kommun i Huddinge, Stockholm eller i hela Sverige

Vill du vara med och driva Huddinge Kommuns digitala utveckling? Trivs du som bäst när du får skapa nytta på riktigt? Då kan Huddinge Kommun vara rätt utmaning för dig!
Nu söker vi en IT-arkivarie till vår administrativa avdelning.

Inom Huddinge kommun får du möjligheten att arbeta med digitalisering som bidrar till att förändra samhället, klimatet och framtiden. Det är vad som driver oss att vilja ligga i framkant.
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Vårt uppdrag är att ta fram de bästa digitaliseringslösningarna till kommunen som genomgår en spännande omställning inom digitalisering. Vi stävar efter att ge de absolut bästa och mest effektiva och tillförlitliga tjänsterna, anpassade efter kommunens unika behov.

Om arbetsplatsen
Avdelning för service och administration på kommunstyrelsens förvaltning har fem sektioner; kommunikationssektionen, trygghet- och säkerhetssektionen, näringslivssektionen, servicecenter och administrativa sektionen. Administrativa sektionen svarar för stöd till politiken genom att utgöra sekretariat till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, valnämnden och andra politiska organ. Vidare ansvarar sektionen för kommunens jurister, arkiv, registratur, internservice, allmänutredningar, arbetet med nationella minoriteter och finskt förvaltningsområde samt beredning. Dessutom är sektionen ansvarig för att organisera och genomföra allmänna val.

Kommunstyrelsens kansli är en av fyra sektioner inom den administrativa avdelningen på kommunstyreslens förvaltning. Kansliets huvuduppgift är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommundirektören i arbetet med att styra och leda kommunen, samt att ge service till övriga verksamheter.



Som arkivarie med IT-inriktning får du en fantastisk möjlighet att arbeta i en bred roll med ett helhetsansvar. Du kommer vara den som driver utvecklingen och effektiviseringen av vår e-arkivering framåt.

Urval av arbetsuppgifter:
• Delta i leveransprojekt till kommande e-arkiv.
• Stödja verksamheten i digitalt bevarande och agera expert i sakfrågor.
• Genomföra bevarande- och gallringsutredningar av IT-system.
• Delta vid kravställning rörande arkivkrav vid nyutveckling, förändring eller avveckling av IT-system.
• Framtagning, utveckling och anpassning av informationstypspecifikationer baserade på Riksarkivets förvaltningsgemensamma specifikationer och motsvarande.
• Framtagning av stöd- och styrdokument inom e-arkivering och digitalt bevarande.
• Sedvanligt operativt arbete inom e-arkivering, t.ex. validering och kvalitetssäkring av arkivuttag.
• Deltagande vid processkartläggningar.
• Framtagande av stöd- och styrdokument som informationshanteringsplaner.

Vi söker dig med praktisk erfarenhet av arbete med e-arkivering och som är van att hantera komplexa frågor inom det området. Som person är du driven, initiativtagande, lösningsorienterad och levererar dina uppgifter inom utsatt tid. Du är en förbättringsfokuserad person med en positiv syn på förändring. Du är ansvarskännande, resultatinriktad och kan arbeta såväl självständigt som i arbetslag.
För att trivas i rollen tror vi att du är en person som tycker om att hjälpa andra och att göra ditt yttersta för att ge bästa service. Vi tror också att du är en god lyssnare och har lätt för att skapa kontakt och kommunicera med andra människor.

För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har:
• Akademisk examen, varav minst 60 högskolepoäng inom arkivvetenskap eller annan relevant utbildning inom området.
• Praktisk erfarenhet av arbete med e-arkivering.
• Väl utvecklad kommunikativ förmåga.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• God kännedom om offentlig förvaltning.

Meriterande
• Goda kunskaper om regelverk inom arkivområdet.
• Arbetat som arkivarie.
• Goda kunskaper om standarder inom e-arkivering och digitalt bevarande (OAIS, METS, PREMIS).
• Erfarenhet av och/eller utbildning inom projektledning.

Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack

Ansökan
Vi strävar alltid efter en transparent, inkluderade och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Vi vill veta mer om dig och din potential! Har du det vi söker och vill tillhöra ett grymt team? Sök redan idag!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KSF:2023:60".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Huddinge kommun (org.nr 212000-0068)

Kontakt
kommunarkivarie
Anna Brandes
anna.brandes@huddinge.se
+46853530119

Jobbnummer
8116387

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Huddinge Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Huddinge Kommun: