Arkivarie

Ale kommun, Kansli och säkerhet / Bibliotekariejobb / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Ale, Alingsås, Vårgårda, Lilla Edet, Essunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ale kommun, Kansli och säkerhet i Ale

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 600 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Är du en strukturerad och engagerad person med en passion för att hantera och organisera information? Är du intresserad av att arbeta för en kommun som strävar efter att främja utveckling och god samhällsservice? Har du dessutom erfarenhet av att utveckla en modern informationsförvaltning? Då kan du vara den arkivarie vi letar efter till Ale kommun!

Kansli- och säkerhetsavdelningen är centralt organiserad inom kommunledningsförvaltningen. På vår avdelning arbetar vi tillsammans med att, utifrån våra olika professioner, bidra till verksamhetsutveckling och måluppfyllelse. Syftet är att skapa goda förutsättningar för våra medborgare, nämnder och verksamheter. Avdelningen ansvarar för övergripande informationsförvaltning i form av registratur, nämndadministration, arkivverksamhet, dataskydd och informationssäkerhet. Avdelningen ansvarar tillika för juridisk rådgivning.

Publiceringsdatum
2023-07-12

Arbetsuppgifter
Arkivariens huvudsakliga arbetsuppgifter består av att stödja, utbilda, utveckla och inspirera förvaltningarnas olika verksamheter i deras arkivarbete, informationshanteringsplaner och den generella informationsförvaltningen. Som kommunarkivarie ansvarar du för kommunarkivet, arkivvården samt att utarbeta och förvalta styrdokument inom området. Du kommer att vara en viktig kugge i kommunens arbete med att upprätthålla hög standard när det gäller arkivering och informationshantering.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer att vara:
• ordna och förteckna leveranser
• hantera förfrågningar och återsökningar i kommunarkivet
• genomföra gallringsutredningar och sekretessprövningar.
• utveckla och utföra den tillsyn som ska ske enligt arkivlagen på kommunens olika verksamheter
• utveckla e-arkivet och utveckla servicen till allmänheten.

Tjänsten innebär att arbeta i en bred verksamhet med utvecklingsfokus på E-arkiv och en modern informationsförvaltning från ax till limpa. I din roll kommer du arbeta nära registratorsfunktionen och övriga kollegor på kansliet med informationssäkerhets- och dataskyddsfrågorna.

Kvalifikationer
Du har ett praktiskt förhållningssätt till arkivarbetet och god förmåga att skapa goda relationer. Du kan strukturera komplicerade frågor och kommunicerar lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt.
• Universitets- eller högskoleutbildning med inriktning mot arkivarbete eller som arbetsgivaren bedömer vara motsvarande.
• Tidigare erfarenhet av arkivering, dokument- och informationshantering
• Förmåga att arbeta självständigt och strukturerat
• God kommunikationsförmåga och förmåga att samarbeta med olika intressenter
• Erfarenhet av att arbeta med modern informationsförvaltning

Du har ett stort intresse för demokrati- och rättighetsfrågor och tycker att det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1237355".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ale kommun (org.nr 212000-1439)

Arbetsplats
Ale kommun, Kansli och säkerhet

Kontakt
Chef för kansli och säkerhet
Emelie Cergic Boberg
emelie.cergic-boberg@ale.se
0303-703538

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Ale kommun, Kansli och säkerhet
Senaste upphandlingen: Drivmedel stationstankning

Jobbnummer
7959038

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ale kommun, Kansli och säkerhet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ale kommun, Kansli och säkerhet: