Arkivarie

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Arkivariejobb / Gävle
2019-02-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2022-10-24) ⬅️


Visa alla arkivariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle
ännu bättre tillsammans med oss!

Inom Styrning och stöd Gävle befinner du dig i händelsernas centrum. Våra knappt 300 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan sektorerna och ansvarar för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!

Tjänsten som arkivarie är placerad inom kommunarkivet, en enhet inom administrativa avdelningen. Administrativa avdelningen är en av Styrning och stöds sex avdelningar. Förutom kommunarkivet finns inom avdelningen, kanslienheten, enheten för social hållbarhet, överförmyndarenheten och en dataskyddsenhet.

Kommunstyrelsen är kommunens arkivmyndighet och kommunarkivet är dess verkställande enhet. Det innebär att kommunarkivet utför tillsyn, utarbetar rekommendationer om hantering av arkiv och ger råd till kommunens förvaltningar och företag. Arbete med digitalisering och införande av e-arkiv pågår. Gävle kommunarkiv är en etablerad och uppskattad kulturarvsinstitution med en fot i historien och en i framtiden. Intresset för lokalhistoria är stort och vi har en uppskattad programverksamhet. Under det senaste året har det skett positiva förändringar i vår organisation och i vårt uppdrag som innebär möjligheter att utveckla kommunens arkivhantering.

Här arbetar en enhetschef tillsammans med sju medarbetare.


Publiceringsdatum
2019-02-11

Arbetsuppgifter
Som arkivarie kommer du att samordna vår arkivredovisning vilket innebär både att arbeta med gamla och nya arkivredovisningsprinciper. Det innebär att planera och tillsammans med personalen utveckla och kvalitetssäkra vår arkivredovisning. Kommunarkivet arbetar i CALM och en utmaning framöver är att finna formerna för arkivredovisningen i samband med att vi inför vårt e-arkiv.

Du kommer även att arbeta med övriga tillgänglighetsfrågor som till exempel med digitalisering. Vidare ger du råd och stöd kring arkiv- och informationshantering till kommunens olika verksamheter.

Du arbetar i vår kundservice som i vissa fall innebär kvalificerad ärendehandläggning med bl.a. sekretessbedömningar. I förekommande fall medverkar du i vår programverksamhet.

Välkommen att göra Gävle offentligt!


Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot arkivvetenskap. För tjänsten är det meriterande om du har du några års erfarenhet av att arbeta med arkivredovisning, såväl traditionell som processorienterad.

Som person är du noggrann och ansvarsfull. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, både kort- och långsiktigt.

Du har förmågan att engagera och motivera andra i frågor som rör området. Med hjälp av din sakkunskap och personlighet skapar du förtroendefulla samarbeten med personer, såväl inom enheten som på olika nivåer inom kommunen.

Du har ett serviceinriktat förhållningssätt där du visar intresse och förståelse för våra kunder och medarbetare. I din kommunikation är du tydlig och pedagogisk och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs och att säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras i samband med anställning. I och med att du söker tjänsten samtycker du till att genomgå en säkerhetsprövning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-24
Ange följande referens när du ansöker: KLK 4/19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Lindelöw Sjöö eva.lindelow.sjoo@gavle.se 026-17 81 19

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
4606637

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: