Arkivarie

Transportstyrelsen / Arkivariejobb / Norrköping
2014-12-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2024-01-19) ⬅️


Visa alla arkivariejobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Norrköping, Askersund, Örebro, Västerås, Nora eller i hela Sverige

Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Om jobbet

Som arkivarie på Transportstyrelsen kommer du att ingå i en grupp om 7 arkivarier, vilka arbetar tillsammans för att säkerställa en korrekt hantering av Transportstyrelsens allmänna handlingar, samt hur myndighetens information struktureras och lagras. Informationen ska i övrigt hanteras på ett sådant sätt att den tillgodoser verksamhetens, allmänhetens och forskningens behov och garanterar rättssäkerheten. Du kommer framförallt att arbeta gentemot avdelningarna i Norrköping. 

Du kommer att

• bidra med arkivariekompetens i projekt och i förvaltningsobjekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar
• delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering
• kartlägga handlingsbeståndet inom verksamheten
• genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• bidra i utarbetandet av interna föreskrifter och handledningar
• utöva tillsyn över närarkiv inklusive krav på arkivlokaler
• andra uppgifter som ingår i en arkivaries roll.

Om du ska trivas hos oss

• behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter. Du kommer att vara Transportstyrelsens ansikte utåt och därför är dina personliga egenskaper viktiga när vi väljer nya medarbetare.

Du måste ha

• högskoleexamen med inriktning mot arkivvetenskap eller motsvarande dokumenterad erfarenhet
• förmåga att omsätta lagstiftning och teori till praktisk informationsförvaltning
• intresse för utveckling av verksamhetsfrågor i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering.

Det är meriterande om du också har

• goda IT-kunskaper, gärna utbildning i systemvetenskap
• erfarenhet av arbete kring frågor inom området digital arkivering och informationsförvaltning. Erfarenheten bör täcka ett eller flera av områdena informations- och processmodellering, kravställning på it-system, systemförvaltning (pm3), e-arkiv och deltagande i utvecklingsprojekt
• erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt.

Vi vill att du

• är samarbetsorienterad eftersom arbetet innebär kontakt med andra inom och utanför organisationen
• har god kommunikativ förmåga och ett pedagogiskt förhållningssätt
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
• är driftig, engagerad och öppen för nya idéer
• har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska
• är drivande.

Vill du veta mer?

Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Norrköping. Vi tillämpar normalt provanställning.

Eftersom du kommer att arbeta med sekretessbelagd information är tjänsten säkerhetsklassad. Det innebär att vi kommer att göra en registerkontroll på dig innan du får jobbet.

Du är välkommen att kontakta sektionschef Mikael Hellgren, på 010-49 540 35, mikael.hellgren@transportstyrelsen.se .

SACO, Jonas Maran och ST,  Anette Thörner nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Välkommen med din ansökan

Vi behöver din ansökan senast den 18 januari 2015 märkt med referensnummer TSG 2014-xxx. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör urvalet med hjälp av frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.

Publiceringsdatum
2014-12-22

Om företaget
Transportregisteravdelningen förvaltar och utvecklar register inom transportområdet. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Dessutom arbetar vi med arkivering och registratur. Vi finns i Borlänge, Norrköping och Örebro och har 140 medarbetare.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Adress
Transportstyrelsen
Olai kyrkogata 35
60173 Norrköping

Kontorsadress
Olai kyrkogata 35

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2110171

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: