Arkivarie

Skövde kommun, Kanslienheten / Arkivariejobb / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Skövde, Tibro, Tidaholm, Götene, Skara eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skövde kommun, Kanslienheten i Skövde

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

I sektor styrning och verksamhetsstöd finns enheten Demokratistöd med 12 medarbetare som ansvarar för bland annat nämndsadministration, arkiv, juridik och arvodeshantering.

Publiceringsdatum
2014-12-18

Arbetsuppgifter
Vi söker en kommunarkivarie med intresse och engagemang för att utveckla vår arkivfunktion för framtiden som omfattar bland annat e-arkiv, uppdatering av rutiner och styrdokument samt gallra, ordna och förteckna arkiv. Du besvarar förfrågningar, gör sekretessprövningar och lämnar ut handlingar. Du bistår med stöd i frågor som gäller offentlighet och sekretess. Du ansvarar för tillsyn enligt arkivlagen, utför gallringsutredningar samt har huvudansvar för kommunarkivets bestånd. Vi använder idag dokument och ärendehanteringssystemet Public 360 samt Visalfa och Visual arkiv.

Kvalifikationer
Du som söker har en relevant akademisk utbildning där arkivvetenskap ingår. Du har
aktuell erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning och goda kunskaper om
regelverket kring arkivfrågor, offentlighet och sekretess. Vi ser gärna att du har erfarenhet och intresse av att självständigt driva utvecklings- och förändringsarbete inom arkiv- och dokumenthantering. Önskvärt är att du har kunskaper om processorienterade dokumenthanteringsplaner och e-arkiv och erfarenhet av utredningsarbete avseende bevarande och gallring av elektronisk information.

Du har även kunskap om aktuella standarder avseende elektronisk dokumenthantering och erfarenhet av att utreda frågor om bevarande och gallring i befintliga IT-system. Du arbetar självständigt och har erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv samt är väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området.

Då tjänsten innebär att du ska kunna ge service och stöd till allmänheten och den egna verksamheten inom ditt expertområde, samt verka för ett tillgängliggörande av arkivet mot allmänhet, media och forskare lägger vi stor vikt vid att du är samarbets- och serviceinriktad.

ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-18
Ange följande referens när du ansöker: A439201
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Agneta Tilly, Kanslichef 0500-49 82 09

Företag
Skövde kommun, Kanslienheten

Adress
Skövde kommun, Kanslienheten
Fredsgatan 4
54183 SKÖVDE

Kontorsadress
Fredsgatan 4 54183 Skövde

Jobbnummer
2105799

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skövde kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skövde kommun, Kanslienheten: