Arkitekt sakkunnig inom området arbetsplatsens utformning

Arbetsmiljöverket (Av) / Arkitektjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkitektjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Örebro eller i hela Sverige

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Diarienummer: 2023/059674

Vill du bidra till samhällsnytta och ha möjlighet att påverka hur arbetsplatser planeras och utformas?
Då kan jobbet som sakkunnig handläggare av arbetsmiljöfrågor avseende lokalutformning, inomhusmiljö och projekteringsansvar för bruksskedet, vara något för dig. Tjänsten är placerad på avdelningen för regler, marknadskontroll och internationella frågor, enheten för människa och omgivning i Solna.

Arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljö- och arbetstidslagstiftningarna samt att delar av tobakslagen följs. Vi har också tillsyn av miljöbalken när det gäller frågor om genteknik och bekämpningsmedel. Tillsammans arbetar vi för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Avdelningen för regler, marknadskontroll och internationella frågor ansvarar bland annat för att bedriva författningsarbete, bedriva marknadskontroll, medverka i EU- och standardiseringsarbete, följa och analysera utvecklingen på arbetsmiljöområdet, och samverka med andra myndigheter och intressenter nationellt och inom EU.

Du kommer att arbeta på enheten för människa och omgivning, vars ansvarsområden omfattar frågor om utformning av arbetsplatser, tillgänglighet i arbetsmiljön, ergonomi, organisatorisk och social arbetsmiljö samt det arbetsmedicinska området. På avdelningen finns sakkunniga inom många andra arbetsmiljöområden, bland annat tekniska och yrkeshygieniska. Blandningen av kompetenser och frågor gör att det är en stimulerande och utvecklande arbetsplats.

Arbetet är självständigt, men nära och gott samarbete med kollegor, t.ex. inom området utformning av arbetsplatser, är en förutsättning för att nå resultat och uppfylla myndighetens mål. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling. I anställningen ingår en gedigen introduktion.

Ditt nya jobb innebär exempelvis att:
• medverka i föreskriftsarbete: skriva regler och vägledningar, besvara frågor om tillämpningen och vid behov medverka i arbete med EU-direktiv
• vara sakkunnigt stöd till arbetsmiljöinspektörer, andra handläggare och jurister
• handlägga och administrera myndighetsärenden, t.ex. departements- och myndighetsremisser
• svara på frågor från arbetsgivare och arbetstagare, projektörer och byggherrar, ofta som stöd till Arbetsmiljöverkets svarstjänst
• medverka i framtagandet av informationsmaterial
• företräda myndigheten, till exempel i möten med arbetsmarknadens parter, intressenter och journalister
• samverka med andra myndigheter, bl.a. Boverket
• bedriva omvärldsbevakning
• planera och delta i utbildningar, konferenser och seminarier
• delta i standardiseringsarbete, nationellt och internationellt

Vi söker dig som:
• är utexaminerad arkitekt, eller som kan visa att du genom en kombination av annan akademisk utbildning och yrkesverksamhet har förvärvat motsvarande kompetens
• har flerårig erfarenhet av att projektera och utforma olika slags arbetsplatser
• har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
• har lätt för att uttrycka dig tydligt och begripligt i tal och skrift på engelska
• är van att föreläsa och hålla presentationer

Det är meriterande om du har kunskap om eller erfarenhet av:
• frågor om fysisk och kognitiv tillgänglighet i arbetsmiljön
• utrymningsfrågor
• dagsljus och belysning
• arbetsmiljölagstiftningen och andra relevanta lagar, såsom bygglagstiftningen

Publiceringsdatum
2023-10-20

Dina personliga egenskaper
Du är van vid att på ett självgående sätt leda dig själv, men också vid att ledas av andra. Du är drivande, ansvarstagande och arbetar på ett strukturerat sätt mål- och resultatinriktat. Du är prestigelös och har lätt för att samarbeta, dela med dig och skapa kontakter. Du är nyfiken och kreativ, du gillar att lära och pröva nytt.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Mer om din anställning och ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om sex månader.

Vi erbjuder ett varierande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med god möjlighet till personlig utveckling. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Vi arbetar både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner på www.av.se/om-oss/jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifoga ditt CV.

Om du har frågor
Information om tjänsten lämnas av enhetschef Christina Jonsson, christina.jonsson@av.se. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du vända dig till HR-partner Josefine Hjorth, josefine.hjorth@av.se.
Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST och Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 10 november 2023!

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148), http://www.av.se

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket Människa och omgivning RM

Kontakt
Christina Jonsson
+46 107309489

Jobbnummer
8206974

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket (Av)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket (Av):