Ärendehandledare

Forshaga kommun / Socialsekreterarjobb / Forshaga
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Forshaga, Kil, Karlstad, Hammarö, Grums eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Forshaga kommun i Forshaga, Karlstad, Hammarö, Filipstad eller i hela Sverige

Varmt välkommen till Forshaga kommun!

Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision "Forshaga kommun 2040 - varmt välkommen" står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag!

Forshaga kommun ligger i södra Värmland, två mil norr om Karlstad med goda kommunikationer. Här bor 11 500 invånare med nära till både service och natur. Här finns ett rikt föreningsliv inom idrott, kultur och fritid. Företagen i Forshaga kommun mår bra. De flesta är små - men de är många!

Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter.

Förvaltningens uppdrag är att erbjuda vuxna vägledning och utbildning i det livslånga lärandet. Inom förvaltningen finns också vägledning och stöd till vuxnas individutveckling mot en egen försörjning. Förvaltningen ansvarar för integration och samordnar även arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Publiceringsdatum
2023-08-31

Beskrivning
Individ och familjeomsorgen, IFO återfinns inom förvaltningen Lärande och Arbete tillsammans med arbetsmarknadsenheten, vuxenutbildningen, integration och kommunens Lärcenter.

Det är en bredd av verksamheter som har många beröringspunkter, där samarbetet dem emellan är viktigt. Samarbetet inom Lärande och Arbete och kommunen i stort är en framgångsfaktor. Ett av förvaltningens viktigaste uppdrag är att fortsätta skapa positiva effekter av vår samverkan för de vi är till för.

IFO i Forshaga kommun står inför ett spännande förändringsarbete. Vi har nyligen organiserat våra grupper i två enheter, där en viktig del ändå är att vara ett sammanhållet IFO. Där ingår myndighetsutövning för vuxna och barn, öppenvård, familjestöd, arbete med våra uppdragstagare, våld och försörjningsstöd. Sammanlagt arbetar ca 45 personer inom dessa verksamheter.

Vi söker nu en kunnig och driven ärendehandledare till enheten för familjehem och öppenvård på IFO i Forshaga.

Hos oss får du möjlighet att jobba med ambitiösa och kompetenta medarbetare, där vi har ett tydligt fokus på de vi är till för. Vi arbetar med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom och utom enheten och gentemot våra klienter.

Inom IFO har vi ett familjeorienterat arbetssätt, och vi arbetar aktivt med att dra nytta av varandras kunskap inom de olika områdena. Vi har en verksamhetsutvecklare inom IFO och en kvalitetssamordnare inom förvaltningen som har till uppgift att utveckla riktlinjer, rutiner och ledningssystem i syfte att öka rättssäkerheten.

Vi värdesätter delaktighet och kompetensutveckling, och vi har extern handledning.

Enheten för öppenvård och familjehem

Enhet består av två grupper varav den ena är vår öppenvård för familjestöd och missbruksbehandling och den andra hanterar myndighetsutövning för placerade barn och rekrytering och stöd till våra familjehem och våra andra uppdragstagare.

Dina arbetsuppgifter
Ärendehandledaren är direkt underställd respektive enhetschef.

Rollen som ärendehandledare innebär att vara ett aktivt, tillgängligt och yrkesmässigt stöd för handläggarna och behandlarna, både individuellt och i grupp i det dagliga arbetet. Ärendehandledaren stöttar medarbetarna i handläggning av ärenden, bedömningar och beslutsfattanden genom kompetens och ett stödjande förhållningssätt. Ärendehandledaren läser och ger feedback på handläggarnas dokumentation och ansvarar tillsammans med enhetschefen och verksamhetsutvecklaren att utveckla handläggningen på enheten. Uppdraget kräver fördjupad kunskap inom tillämplig lagstiftning, författningar, andra regelverk och praxis.

Du kommer tillsammans med den andre ärendehandledaren, på uppdrag av närmaste chef och ledningsgrupp, att driva och omsätta utvecklings och kvalitetsarbetet i praktiken. Det ingår även att, vid behov, företräda nämnden i rätten samt vid behov kliva in som tillförordnad enhetschef.

Kvalifikationer
Du är socionom med flerårig erfarenhet av ett, och gärna flera, av de aktuella områdena. Du har goda kunskaper i gällande lagstiftning och har erfarenhet av arbetssätt och metoder inom aktuellt område, såsom BBIC, MI, Signs of safety och Familjeorienterat arbetssätt. Tjänsten kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Du har gärna erfarenhet av ledarskap.

Du är tydlig i din kommunikation, har förmåga att vidareförmedla din kunskap och är lösnings-fokuserad. Du är nyfiken på och engagerad i ditt område, och tillsammans med gruppen arbetar du för att omsätta nya riktlinjer i praktiken. Du ska vara bekväm med att tala inför en grupp samt ha en förmåga att ansvara för processer.

Det är viktigt att du har ett gott bemötande och bra på att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten, på IFO samt även i din dialog med exempelvis klienter, uppdragstagare och andra myndigheter. Som person behöver du vara lugn och stabil i stressade situationer. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar och ha förmåga att utifrån dessa omprioritera dina och gruppens uppgifter under arbetsdagen. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har god analytisk förmåga som du använder till att göra goda bedömningar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Tillsvidare på heltid, provanställning kan komma att tillämpas. B-körkort är ett krav.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Rekrytering kan komma att ske under ansökningsperioden, så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du https://www.forshaga.se/GDPR Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ersättning
Månadslön, vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/103".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Forshaga kommun (org.nr 212000-1819)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Förvaltningen för lärande och arbete, Individ och familjeomsorgen

Kontakt
Madelene Strandberg, enhetschef
054-172009

Jobbnummer
8074659

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Forshaga kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Forshaga kommun: