Arbetskonsulent integration

Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Mjölby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Mjölby, Boxholm, Vadstena, Motala, Haninge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Mjölby

Vår kommun är expansiv med strax över 26.000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: "Världsvan och hemkär". "Världsvan" står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. "Hemkär" står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

Vill du veta mer om oss?
Besök oss på www.mjolby.se

Arbetsmarknadsenheten
Arbetsmarknadsenheten arbetar i nära samverkan med omsorgs- och socialförvaltningen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Landstinget och skolan. Enheten ska bidra till att stärka individens möjligheter att komma in på arbetsmarknaden. Alla insatser ska konsekvent matchas mot arbetsmarknadens behov. För att öka sysselsättningen och stärka en hållbar tillväxt ska all verksamhet och alla insatser synkroniseras när det gäller näringslivsfrågor och arbetsmarknadsfrågor.
Centralt i allt arbete är tydliga resultat. Arbetsmarknadsenheten ska lyssna in vad varje enskild människa vill med sitt liv, för att sedan finna de vägar som behövs för att individen ska uppnå sitt mål. Det handlar om enhetens organisation och arbetssätt men också om samverkan, bemötande, tillit och om att ta människors idéer på allvar. För att uppnå resultat krävs goda strukturer, aktivt agerande och handlingskraft.
Arbetsmarknadsenheten har fem huvudsakliga ansvarsområden: vägledning/sysselsättning, integration, studie- och yrkesvägledning samt administration.

Publiceringsdatum
2014-12-23

Arbetsuppgifter
Varje år tar Mjölby kommun emot människor som vill bo och arbeta i kommunen. Vi vill underlätta för dessa personer genom att ge gott stöd och lika möjligheter. Integrationsuppdraget i Kommunen är ett långsiktiguppdrag som kräver en mångfald av insatser. Arbetsmarknadsenheten vill tillvara ta personer med utländsk härkomsts kompetens genom att belysa och öka kunskap kring målgrupp hos företagen och samhället i stort.

Dina arbetsuppgifter
Uppdraget innebär att höja andelen yrkesverksamma i målgruppen. Som Arbetskonsulent arbetar du för att individen ska finna vägar för självförsörjning och delaktiga i samhället. Du kommer att ha ett nära samarbete med myndigheter som Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Landstinget, och Länsstyrelsen, frivilliga organisationer. Företagskontakter är en viktig del i ditt uppdrag.
För samtliga insatser krävs goda strukturer, goda färdigheter i arbetsmarknadsfrågor, och ett genuint intresse för människor.
Du ansvarar bland annat för att:

• Planera och genomföra individuella möten (intervjua, handleda och motivera deltagare)
• Upprätta individuella handlingsplaner
• Föreläsa och anordna gruppaktiviteter.
• Att aktivt etablera och utveckla kontakter med arbetsgivare för att hitta lämpliga platser för individerna.

Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration, vilket innebär att du behöver ha förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar. Andra viktiga delar av arbetet är att tolka och tillämpa regelverk som påverkar verksamheten inom AME samt informera och följa upp på ett rättssäkert sätt.

Vi arbetar i team och din beredning av ärenden sker i nära samarbete med teamet. I övrigt kan det förekomma arbetsuppgifter som åläggs av Arbetsmarknadschefen och teamet tillsammans.
Organisation kring integrationsarbetet består av en Mångfaldsstrateg, två Arbetskonsulenter samt en administratör/flyktinghandläggare.

Kvalifikationer
Utbildningsbakgrund
Högskoleutbildning med beteendevetenskaplig inriktning eller utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer värdefull.
Kunskaper
Uttrycka dig väl i tal- och skrift. Det är meriterande om Du kan ytterligare andra språk än de ovan nämnda. God dokumentationsvana samt goda kunskaper i Office-paketet. Kunskaper i Accorda är meriterande
B-körkort

Kompetens
Du som söker är utåtriktat, lyhörd och initiativrik. Du har ett utvecklat ordningssinne med känsla för kvalité i arbetet. Som person är du även strukturerad och drivande och besitter goda kunskaper i det individuella samtalet och i grupprocesser. Du presterar goda resultat även under perioder med högt tempo.

Erfarenheter
Erfarenhet av arbete med arbetsmarknadsinsatser, integrationsarbete och näringslivsutveckling är meriterande.
För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Mjölby kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

ÖVRIGT
Mjölby kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Visstid 1 år med möjlighet till tillsvidareanställning.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-23
Ange följande referens när du ansöker: 125
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Azadeh Pendari, Arbetsmarknadschef 0142-851 18 azadeh.pendari@mjolby.se

Företag
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Adress
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
Burensköldsv. 11
59580 MJÖLBY

Kontorsadress
59580

Jobbnummer
2112355

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning: