Är du vår nya Arkivassistent?

Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen / Assistentjobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen i Lekeberg

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, avdelningen för näringsliv, integration och arbetsliv samt vår kultur- och fritidsavdelning. Vi har för närvarande ca 100 medarbetare i kommunstyrelseförvaltningen och kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda.

Sydnärkes arkivenhet är ett samarbete mellan kommunerna i Lekeberg, Laxå, Askersund, Hallsberg och Kumla samt Sydnärkes kommunalförbund och Sydnärkes utbildningsförbund. Nu söker vi en arkivhandläggare som gärna får ha erfarenhet av e-arkiv. Enheten består i nuläget av tre personer. Organisatoriskt tillhör man den administrativa avdelningen i Lekebergs kommun, men enheten arbetar mot samtliga organisationer i samarbetet vilket innebär att arbetet är utspritt i de olika medlemskommunerna. Det finns stora möjligheter till att utveckla arkiven tillsammans med de olika organisationerna i samarbetet.

Publiceringsdatum
2023-06-01

Arbetsuppgifter
Sydnärkes arkivenhet arbetar för att säkerställa att kommunernas och kommunalförbundets arkiv bevaras, hålls ordnade och vårdas så att de tillgodoser rätten att ta del av allmänna handlingar, behov av information för rättskipningen och förvaltningen och för forskningens behov. Arkivassistenten står tillsammans med arkivarierna för specialistkompetens inom arkivering, gallring och vård av myndigheternas handlingar.
Rollen som arkivassistent innebär att du har huvudansvaret för det dagliga löpande arbetet gällande utlämnande och förtecknande av arkiverade handlingar samt hantering av arkivleveranser till och från medlemmarnas olika arkiv. Utöver detta blir du nyckelperson vad gäller utveckling och strukturering kring dessa frågor.
I rollen ingår bland annat:
• utlämnande av allmänna handlingar
• fysiska arkivleveranser
• arkivvård
• förtecknande
• ge råd/utbildning vid fysisk arkivering
• Delta i arbetet med att utveckla och införa e-arkiv

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• 3-årig gymnasieutbildning, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• har god kunskap i det svenska språket
• har körkort med behörighet B
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• erfarenhet av arbete med e-arkiv
• kunskap om programmering
• utbildning inom arkivområdet
• erfarenhet av att ha arbetat i arkiv, som exempelvis ordna och förteckna arkivhandlingar
• erfarenhet av att arbeta med arkiv inom offentlig förvaltning
• utbildning inom arkivvård, ordnande och förtecknande eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• känner dig bekväm med att tala och föredra ärenden inför grupper
• erfarenhet av att arbeta med digital arkivbildning
• datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
För att lyckas i rollen krävs att du är en person som har ett stort eget driv och är självgående, du är van vid att leda dig själv och samverka med andra parter. Du är kommunikativ, vågar fråga om stöd och hjälp och du uppskattar att samarbeta. Du är en person som arbetar strukturerat och är bra på att organisera och prioritera ditt arbete. Vi ser att du har ett intresse för digitala verktyg och gärna använder dem i ditt arbete. Resor ingår i tjänsten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering.
Efter överenskommelse med ansvarig chef finns det möjlighet till att arbeta viss del av arbetstiden på distans.

ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1228867".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Kontakt
tf Administrativ chef
Susanna Göransdotter
0585-48982

Jobbnummer
7842277

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Administrativa avdelningen: