Analytisk utredare/projektledare till Österåkers kommun

Österåkers Kommun / Administratörsjobb / Österåker
2024-04-18


Visa alla administratörsjobb i Österåker, Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Täby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Österåkers Kommun i Österåker, Täby, Stockholm, Nynäshamn eller i hela Sverige

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Är du analytisk och duktig på att skapa samarbeten i komplexa sammanhang? Brinner du för att göra skillnad i viktiga och aktuella samhällsfrågor?

Nu söker vi en analytisk och kommunikativ utredare/projektledare till Österåkers näringslivs- och arbetsmarknadsteam för spännande uppdrag och arbetsuppgifter! Arbetet ska bidra till effektivitet, kvalitet och hållbarhet för Österåkers näringsliv, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.

Tjänsten är placerad vid Näringslivs- och arbetsmarknadsavdelningen inom kommunstyrelsens förvaltning. Avdelningens uppgift är bland annat att öka näringslivets möjlighet till kompetensförsörjning och bidra till ökat antal lokala arbetstillfällen. Utöver att identifiera kompetensbehov hos kommunens näringsliv är en viktig faktor att det stöd och den vuxenutbildning som erbjuds till kommunens invånare utformas på ett sätt som ökar möjligheten till arbete eller fortsatta studier.

Ditt nya jobb

Genomföra fördjupad utredning och analys i samverkan med kollegor, både inom kommunens organisation och i det lokala näringslivet. Utforma alternativa och genomförbara förslag till utveckling i syfte att uppnå effektivitet, kvalitet och hållbarhet genom ökad helhetssyn och samverkan mellan olika delar, näringsliv, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Bistå med olika typer av underlag, både till politiska nämnder och internt.

Exempel på arbetsuppgifter

• Leda, planera och samordna uppdrag
• Kommunicera och rapportera kring syfte och mål och pågående arbete
• Sammanställa och analysera statistik
• Leda möten och diskussioner
• Samordna en rad olika funktioner som ska bidra i arbetet
• Göra analys, utvärdering, risk- och konsekvensanalys, översyn, rekommendation m.m. inom uppdrag med särskilt politiskt fokus
• Leverera olika underlag framförallt i word, ppt och excel
• Skriva fram ärenden till nämnd
• Besvara remisser till kommunstyrelsen och hantering av vissa remisser på nämndnivå
• Ta fram styrdokument samt underlag till motionssvar
• Omvärldsbevaka inom respektive område, särskilt aktuella lagändringar, förordningar och SOU:er

Publiceringsdatum
2024-04-18

Profil
Viktiga aspekter i denna roll

• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av utredning i politiskt styrd organisation
• Mycket god förmåga att planera, leda och samordna arbete, skapa struktur och överblick
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
• Mycket god förmåga till kvalitativ och kvantitativ analys. Förståelse för resultatens innebörd både i verksamhetens kontext och i en politiskt styrd organisation
• Mycket god förmåga att ta till sig och arbeta i digitala verktyg och god administrativ förmåga

Vi är särskilt intresserade om du har sakkunskap inom näringsliv, arbetsmarknad och vuxenutbildning.

Då kommunikation är centralt i tjänsten måste du ha mycket god förmåga att både skapa goda relationer och leda diskussioner. Det är av yttersta vikt att kunna växla mellan övergripande perspektiv och detaljnivå.

För att trivas i rollen behöver du ha god pedagogisk förmåga, ta initiativ och arbeta strukturerat och lösningsorienterat. Du behöver vara lyhörd och trivas med att ha många bollar i luften samtidigt och ändå vara noggrann och kvalitetssäkra leveranser. Du måste kunna arbeta såväl självständigt som i team.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Under rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt att lämna in arbetsprov.

Anställningens omfattning

Anställningen är på heltid.

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Tillträde
Snarast

Sista ansökningsdag

2 maj 2024

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen "Ansök". Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Ersättning
Enligt ök

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Österåkers kommun (org.nr 212000-2890), http://www.osteraker.se

Kontakt
Anna Hallqvist, Näringslivs- och arbetsmarknadsdirektör
anna.hallqvist@osteraker.se
08-540 811 40

Jobbnummer
8620781


Prenumerera på jobb från Österåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Österåkers Kommun: