Alkoholhandläggare

Avesta kommun, IFO 3 / Organisationsutvecklarjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO 3 i Avesta

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?

Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många områden i frågor för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare. En del av detta arbete är ansvaret för handläggning av kommunens serveringstillstånd. Då en av våra medarbetare går i pension, söker vi nu en alkoholhandläggare. Som alkoholhandläggare tillhör du arbetsgruppen öppenvårds- och handläggningsgruppen som består av 28 medarbetare. Här finns kollegor med mångårig erfarenhet av många olika ansvarsroller men arbetsuppgifterna som alkoholhandläggare är till största del förlagt till en person som sköter handläggningen av dessa ärenden.

Anställningen är i Avesta kommun men handläggning av ärenden sker även i Norberg och Skinnskatteberg.

Som alkoholhandläggare inom Avesta kommun är de övergripande målen att minska överkonsumtionen av alkohol, bidra till förbättrad folkhälsa och tydliggöra sambandet mellan matservering och alkoholservering. Genom professionell handläggning enligt gällande lagstiftning är vårt mål att säkra att endast seriösa entreprenörer erhåller serveringstillstånd.

Vi erbjuder dig ett kvalitativt arbete med många möten med olika människor. Genom dina kunskaper och hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete med tillståndsprövning i restaurangbranschen.

Välkommen med din ansökan redan idag!



Publiceringsdatum
2017-05-10

Arbetsuppgifter
Som alkoholhandläggare har du en central och viktig roll i hela processen gällande utfärdandet av serveringstillstånd inom kommunens restaurangnäring. Du är med från det första samtalet när en entreprenör vill söka tillstånd till beslut fattas i omsorgsstyrelsen. Du ansvarar därmed för möten, förklarande av processen och insamlandet av underlag och analyser samt sammanställer remissvar från berörda instanser såsom skatteverket, bolagsverket, kronofogde- och polismyndigheten. Du skapar sedan ett beslutsunderlag med utlåtande som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån.

Stor del av ditt arbete består av kommunikation med olika myndigheter och personer. Du fungerar som kontaktperson för den person som söker tillstånd och ser till att korrekta handlingar och de underlag som krävs, kommer in. Dina arbetsuppgifter består vidare av att analysera inkomna handlingar, både avseende företagets ekonomi men också den sökandes personliga vandel, i syfte att utreda lämplighet för tillstånd.

I rollen ingår även tillsynsbesök hos befintliga tillståndshavare samt detaljhandel med tobak och folköl. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid. Dessa arbetsuppgifter görs alltid tillsammans med andra kollegor.

I arbetsuppgifterna ingår även att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande servering av alkohol och detaljhandel av tobak och folköl.


Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. Tidigare erfarenhet av alkoholhandläggning och kunskaper om alkohol- och tobakslag är starkt meriterande.

Du har en central roll gentemot många olika parter i processen och för att handläggningen ska bli effektiv men också korrekt, krävs att du är noggrann, strukturerad och kan analysera ekonomisk information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som söker tillstånd men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.

Du sköter ärenden på ett professionellt sätt enligt gällande lagstiftning. Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande. Du innehar en personlig mognad och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Alkohollagen är en social skyddslagstiftning och du som ska arbeta som alkoholhandläggare har en medvetenhet kring alkoholens påverkan på samhället och de grupper som beslutet kan komma att påverka. Du ser arbetet långsiktigt och har kunskaper i ämnet utifrån ett större samhällsperspektiv.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-11-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-28
Ange följande referens när du ansöker: C12905/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Roland Lindén roland.linden@avesta.se 0226-645388

Företag
Avesta kommun, IFO 3

Adress
Avesta kommun, IFO 3
Avesta
77481 Avesta

Kontorsadress
Corneliusgatan 16 Avesta

Jobbnummer
3489575

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO 3

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO 3: