Administratör till Mottagnings- och familjeenheten

Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten i Strängnäs

Vill du vara med och utöka vår arbetsgrupp och vara delaktig i vår utveckling på enheten? Välkommen med en ansökan till oss!

Vårt verksamhetsområde Myndighet tillhör Socialkontoret i Strängnäs och består av tre enheter. På vår enhet är vi 19 medarbetare fördelat på en enhetschef och två gruppledare. På enheten kommer du arbeta med kollegor i placeringsgruppen, mottagningsfunktionen och familjerätten.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som arbetar med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och gör nu om en av tjänsterna till en administratör för att skapa bättre förutsättningar på enheten.

Enhetens administratör kommer ha sin tillhörighet i placeringsgruppen, men kommer kunna stötta hela enheten vid behov. Placeringsgruppen består av fyra barnsekreterare som följer placerade barn och fyra familjehemssekreterare som handlägger våra jour- och familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Administratören kommer vara handläggarnas dagliga stöd i deras olika arbetsprocesser och arbetsledning ges av gruppledarna på enheten. Socionombehörighet är inte ett krav och som administratör kommer du inte utföra uppgifter som kräver denna behörighet.

Vi erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag, extern handledning och flexavtal.

Publiceringsdatum
2023-05-15

Arbetsuppgifter
I uppdraget ingår bland annat att:
• delta i enhetens olika mötesformer.
• delta i ärendedragningar och avstämningar som handläggarna har med gruppledare.
• ansvara för att arkivera handlingar enligt kommunens rutiner.
• skicka ut avtal, socialregister och hantera egenavgifter för placerade barn.
• delta i handläggarnas olika processer tillexempel genom att skriva stödanteckningar från olika möten, sammanfatta dokumentation, delta vid hembesök osv.

Arbetet är till stor del självständigt men sker även i ett nära samarbete med barn- och familjehemssekreterare. I din roll kommer du möta brukare och deras anhöriga samt samverkansparters till socialtjänsten. I perioder har vi en hög arbetsbelastning. Du behöver vara en flexibel person som tycker om att dagarna ser olika ut.

I arbetet ingår också att aktivt söka information för att hålla dig uppdaterad kring de relevanta områdena du arbetar med. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar arbetet i verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• En avslutad eftergymnasial utbildning med inriktning mot
administration eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig förvaltning.
• Goda IT-kunskaper, goda kunskaper i Office-paketet.
• God förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• Giltigt körkort med B-behörighet.

Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
• Goda kunskaper om lagstiftning, SOL eller LVU.
• Tidigare har arbetat i Treserva.
• Separat systemisk utbildning eller nätverksutbildning.
• Har kunskap om lagstiftningen gällande arkivering.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras med stöd av gruppledare och enhetens prioriteringslistor. Du är flexibel och har förmågan att driva flera processer samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende är avgörande för att du ska lyckas i din roll.

Låter det spännande? Urval och intervjuer sker löpande så du är välkommen in med din ansökan redan idag!

För arbete inom IFO barn och unga ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "234/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Kontakt
Enhetschef Mottagnings- och familjeenheten
Jill Bovin
Jill.Bovin@strangnas.se
0152-296 35

Jobbnummer
7779959

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten: