Administratör till Göteborgs tingsrätt

Sveriges Domstolar / Juristjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Göteborg, Alingsås, Borås, Varberg, Uddevalla eller i hela Sverige

Är du intresserad av att arbeta med rättssäkerhet samtidigt som du bidrar till en positiv arbetsmiljö? Nu söker vi dig som vill arbeta som administratör hos oss på Göteborgs tingsrätt - en samhällsviktig och händelserik organisation.

Varmt välkommen med din ansökan!

Göteborgs tingsrätt
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med cirka 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.

Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.

På tingsrätten betonas vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.

Om arbetet
Vi söker nu eller flera administratörer till registreringsenheten som tillhör den administrativa avdelningen. Avdelningen är indelad i fyra enheter med uppdraget att stödja kärnverksamheten inom områdena intern service, säkerhet, registratur, arkiv och växel, nämndsamordning, ekonomi, HR, IT m.m.

Som administratör på registreringsenheten har du en viktig roll i en spännande och händelserik verksamhet. Arbetet innebär bland annat att ta emot, registrera och fördela handlingar i mål och ärenden. Registreringsenheten hanterar också ansökningsavgifter och granskar utbetalningar av arvoden vilket du också kommer att arbeta med.

I arbetet ingår även andra viktiga arbetsuppgifter som intern service respektive extern service när det gäller information till allmänheten och utlämnande av allmänna handlingar. Det kan också vara aktuellt med andra administrativa uppgifter inom domstolen, såsom t.ex. att stötta upp med exempelvis växeltelefoni och fakturahantering m.m.

Publiceringsdatum
2023-08-11

Kvalifikationer
Vi vill att du som söker har 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning inom service och administration.

Erfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete är meriterande. Har du tidigare erfarenhet av administrativt arbete i domstol är det särskilt meriterande.

Rollen som administratör ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Du ska ha en hög känsla för service, samarbete och problemlösning samt vara ansvarsfull och självgående i ditt arbete. Du månar om att upprätthålla god kommunikation, har ett strukturerat arbetssätt och är noggrann i allt du gör.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har ett gott omdöme, är ansvarstagande, och noggrann. Det är viktigt att du självständigt kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen periodvis är hög.

Som administratör kommer du ha många kontakter som innefattar såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Arbetet ställer krav på att du har en mycket god samarbetsförmåga och kan leverera lösningar tillsammans med dina kollegor.

Anställningsvillkor
Tjänsten är en eller flera tillsvidareanställningar på heltid. Tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

Vi erbjuder dig
Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet?

Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs tingsrätt har upphandlade avtal.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "154/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Göteborgs tingsrätt

Kontakt
Annelie Andersen, handläggarchef
031-7436360

Jobbnummer
8022758

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: