Administrativ jurist med intresse för HR-frågor (vikariat)

Sveriges Domstolar / Juristjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Göteborg, Alingsås, Borås, Varberg, Uddevalla eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/



Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö.

I kammarrätten handläggs ett mycket stort antal olika slags mål. Vanliga måltyper är socialförsäkringsmål, skattemål och mål som gäller tvång mot person, t.ex. mål om omhändertagande av barn och unga, s.k. LVU-mål. Andra exempel är upphandlingsmål, mål om utlämnande av allmän handling och mål om laglighetsprövning av kommunala beslut.

I kammarrättens uppdrag ingår ett ansvar för den fyraåriga domarutbildningen som fullgörs genom bl.a. utbildning av kammarrättsfiskaler fram till förordnande som kammarrättsassessorer. Kammarrätten anställer också löpande nyutexaminerade jurister inom ramen för ett traineeprogram.

Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi arbetar aktivt med digitaliseringsfrågor och strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare och att erbjuda en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetssammanhang.

Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli.

Publiceringsdatum
2023-08-25

Dina arbetsuppgifter
Kammarrätten söker nu en administrativ jurist med intresse för både juridik och HR till det administrativa kansliet.

Enheten består av fem medarbetare och leds av kanslichefen.

Som administrativ jurist har du ansvar för juridiska frågor främst inom upphandling, dataskydd, arbetsrätt samt offentlighet och sekretess, men också inom ett antal andra varierande områden som kräver rättsliga överväganden.

Härutöver kommer du att tillsammans med vår HR-chef och HR-administratör ha ansvar inom domstolens HR-arbete. I det ligger både operativa och strategiska HR-frågor, såsom rekrytering, kompetensutveckling, medarbetarskap, och personalvård. Du kan komma att fungera som chefsstöd i olika HR-frågor, såsom introduktion av personal, arbetsrätt, arbetsmiljö och rehabilitering.

Kvalitetsutveckling av kammarrätten som domstol och organisation kommer att ingå i ditt uppdrag. Du kommer att involveras i ett flertal olika utvecklingsprocesser inriktade på att effektivisera domstolens olika funktioner. Du kommer även att representera domstolen externt.

Du rapporterar direkt till kanslichefen som du arbetar nära i såväl operativa som strategiska frågor.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som är notariemeriterad och har erfarenhet av arbete som jurist i allmän förvaltningsdomstol och som därigenom har en mycket god förståelse för den dömande verksamheten. Du har både hög juridisk skicklighet och fallenhet för administrativt arbete. Assessorskompetens kan vara meriterande.

Du ska ha ett tydligt intresse för HR-frågor av skiftande slag och vi värdesätter HR-erfarenhet. Du är intresserad av utvecklingsfrågor och bemötandearbete och drivs av en vilja att utveckla kvalitén i de olika processer som får en verksamhet att fungera på bästa sätt.

Du har erfarenhet av och goda kunskaper i fråga om offentlig upphandling, dataskydd samt offentlighet och sekretess.

Att ingå i den centrala administrationen i kammarrätten innebär att du löpande kommer att ha många kontakter internt i domstolen. Att du behöver vara en person med mycket god social förmåga hänger också ihop med att du kommer att representera domstolen externt.

Målmedvetenhet och driv är andra givna egenskaper. Avgörande är dina personliga egenskaper, exempelvis självständighet och integritet, flexibilitet, lyhördhet, kommunikativ vilja och förmåga, tydlighet samt vilja och förmåga till nytänkande och att kunna se konsekvenser av olika tillvägagångssätt. Samtidigt måste du kunna prioritera och arbeta med flera uppgifter samtidigt. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Vi vill att kammarrätten ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Information om anställningen
Anställningen är ett vikariat till och med den 31 mars 2024 med eventuell möjlighet till förlängning.

Tillträde: 1 oktober 2023 eller enligt överenskommelse.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KGG 2023/269".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Kammarrätten i Göteborg

Kontakt
Åsa Ståhl, kanslichef
031-7327564

Jobbnummer
8060395

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: