Administrativ chef till Statens haverikommission

Statens haverikommission / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens haverikommission i Stockholm

Som administrativ chef vid Statens haverikommission (SHK) ansvarar du för myndighetens ekonomistyrning och för samtliga administrativa funktioner. Du samordnar även arbetet med myndighetens verksamhetsplanering och uppföljning. Du har ett brett uppdrag med varierande arbetsuppgifter. Du deltar i ledningen av SHK och ingår i myndighetens ledningsgrupp och leder den administrativa avdelningens verksamhet och personal. Du ansvarar för att initiera, samordna, utveckla och förvalta interna processer samt stötta där det behövs inom administrationen. Den administrativa avdelningen har f.n. fyra medarbetare och verksamheten består av:
• ekonomi och ekonomistyrning, främst verksamhetsplanering, budgetering, verksamhetsuppföljning och ekonomisk uppföljning,
• personalfrågor,
• it,
• arkiv och registratur,
• informationssäkerhet och vissa andra säkerhetsskyddsfrågor,
• intern service,
• upphandling och avrop,
• samordning inom myndigheten.

Statens haverikommission använder sig av stödsystemen Agresso, Palasso, Visma och Iipax.

Förutom erfarenhet av att ansvara för ekonomistyrning inom statlig förvaltning har du universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi eller förvaltningskunskap eller annan utbildning som Statens haverikommission bedömer som likvärdig. Du har goda vitsord som chef och ledare. Vidare har du arbetat med att initiera, samordna, utveckla och förvalta interna processer. Du har lätt för att uttrycka dig muntligt och skriftligt på svenska. ESV:s controllerutbildning är meriterande.

Vi förutsätter att du har kunskap inom flera av följande områden:
• upphandling och avrop inom staten,
• arkivredovisning,
• it-frågor,
• HR-frågor och statlig arbetsgivarpolitik,
• säkerhetsskyddsfrågor,
• informationssäkerhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en kommunikativ ledare och ditt ledarskap präglas av lyhördhet, tydlighet och empati. Du har lätt för att samarbeta med andra och har förmågan att växla mellan självständiga och komplexa uppgifter och rutinuppgifter. Du är prestigelös och beredd att vid behov arbeta operativt med alla inom administrativa avdelningen förekommande arbetsuppgifter. Du tar ansvar, är noggrann och uthållig, är van att arbeta med flera olika uppgifter parallellt och slutför dina arbetsuppgifter i tid.

Statens haverikommission är en statlig myndighet som har till uppgift att undersöka olyckor och tillbud till olyckor i syfte att förbättra säkerheten. Myndigheten har ca 35 anställda och sitter i lokaler på Sveavägen i Stockholm.

Statens haverikommission strävar efter att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter en jämn könsfördelning samt etnisk, social och kulturell mångfald.

Varaktighet, arbetstid
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, genomförs. Du måste därför vara svensk medborgare, men du får gärna ha utländsk bakgrund.

Publiceringsdatum
2018-01-15

Ersättning
Statens haverikommission tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-18
Ange följande referens när du ansöker: A-155/17

Kontakt
Kia Wallberg Hjorth Kia.WallbergHjorth@havkom.se 08-50886203
Jonas Bäckstrand jonas.backstrand@havkom.se 08-50886282

Företag
Statens haverikommission

Adress
Statens haverikommission
Box 6014
10231 STOCKHOLM

Kontorsadress
Sveavägen 151

Jobbnummer
3903600

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens haverikommission

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens haverikommission: